CAMEROON 2 GUINEA-BISSAU 0

Cameroon memulakan kempen mempertahankan gelaran Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) dengan kemenangan 2-0 ke atas Guinea-Bissau dalam pertembungan Kumpulan F, awal pagi tadi.


Juara 2017 itu terpaksa bermandi peluh dalam kemenangan di Ismailia itu berikutan kedua-dua gol kemenangan itu hadir dalam tempoh tiga minit ketika permainan bersisa setengah jam.

Yaya Banana memecahkan kebuntuan untuk menghukum Guinea-Bissau yang tidak memiliki pengalaman di pentas besar dengan jaringan pada minit ke-66 manakala pemain gantian, Stephane Bahoken, pantas mencipta impak dengan menggandakan kedudukan.

Guinea-Bissau, yang mara ke pusingan akhir buat kali kedua, bergelut sepanjang 90 minit dan bergantung kepada ketangkasan Jonas Mendes untuk memastikan kedudukan terus seimbang sehinggalah anak buah Clarence Seedorf itu akhirnya berjaya merobek gawang lawan.

Christian Bassogog melepaskan rembatan yang tersasar tinggi sebagai peluang terbaik The Indomitable Lions itu dalam babak pertama sementara Mendes perlu merebahkan badan untuk menepis tandukan Joyskim Dawa.

Cameroon di ambang kekecewaan apabila giliran percubaan Eric Maxim Choupo-Moting yang melencongkan bola dari luar kotak penalti pula digagalkan Mendes pada awal babak kedua sebelum sentuhan Banana menemui jalan penyelesaian.

Sepakan sudut Karl Toko Ekambi disambut Banana dengan kepala untuk menewaskan Mendes dan pertahanan, Rudinilson Silva, yang cuba menutup ruang tersebut.

Ia tidak mengambil masa yang lama untuk Cameroon menemui jaringan kedua apabila usaha Sory Mane mengeluarkan bola dari kawasan bahaya singgah di kaki Bahoken untuknya menyempurnakan peluang terhidang dari jarak enam ela.

Guinea-Bissau hampir meledak satu gol ketika 18 minit menuju tamat permainan, namun tandukan Piqueti Silva singgah di tiang.