Aymeric Laporte berasakan kemenangan menjulang Piala EFL memberikan Manchester City keyakinan untuk baki musim ini.

Pertahanan tengah Laporte merupakan peledak gol kemenangan ke atas Tottenham di Wembley semalam, menanduk masuk jaringan tunggal hasil sepakan percuma Kevin De Bruyne pada minit ke-82.

City kembali ke stadium kebangsaan England lapan hari selepas tewas 1-0 kepada Chelsea dalam separuh akhir Piala FA.

Kini mereka beralih tumpuan kepada saingan Liga Juara-Juara (UCL) bertemu Paris Saint-Germain (PSG), dengan Manchester United seri tanpa jaringan dengan Leeds United bermakna skuad kendalian Pep Guardiola hanya memerlukan dua kemenangan sebelum menjulang Liga Perdana Inggeris (EPL).

"Kami sangat gembira kembali meraih gelaran," kata Laporte.

"Ia sangat istimewa kerana kami tewas dalam Piala FA jadi ini adalah sesuatu yang baik bagi kami untuk mendapatkan keyakinan dan terus bermain seperti yang telah kami lakukan beberapa bulan kebelakangan ini.

"Kami telah melakukannya, sangat bagus dan kami harus mengekalkan rentak ini dengan cara untuk memenangi lebih banyak gelaran."

Masa Laporte untuk menikmati datang menentang lawan yang bergelut bagi mendapatkan aksi terbaik.

Sepasang kesilapan yang membawa kepada serangan Son Heung-min menyebabkan City tersingkir daripada saingan UCL 2018-19 dengan gol di tempat lawan, sementara aksi goyah di Stadium Tottenham Hotspur awal musim ini menyaksikan John Stones menggantikannya sebagai rakan pilihan untuk Ruben Dias.