Harry Kane terkejut melihat Jose Mourinho dipecat menjelang final Piala EFL menentang Manchester City dan hanya mengetahui keputusannya lima atau 10 minit sebelum pengumuman rasmi.

Sementara Kane sebelumnya melihat Mauricio Pochettino dipecat dan mengakui bahawa Mourinho mengetahui risiko mengambil alih tugas di Tottenham, dia tidak mengharapkan Mourinho bakal meninggalkan pasukan enam hari sebelum final.

Kapten England, bagaimanapun, memuji pengurus sementara Ryan Mason dan "sibuk" melihat rakannya mendapat peluang memimpin Spurs menjelang aksi final esok, setelah memenangi perlawanan pertamanya 2-1 menentang Southampton dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Keadaan Kane masih diragui untuk tampil beraksi dalam final Piala EFL setelah dia mengalami kecederaan pergelangan kaki ketika seri minggu lalu dengan Everton.



Mason mengatakan bahawa kelab tidak akan mengambil risiko dengan bintang utama mereka, yang masih belum kembali berlatih, tetapi mereka memantau situasinya jam demi jam.

"Saya terkejut -- saya benar-benar jujur," kata Kane kepada Sky Sports mengenai pemecatan Mourinho.

"Saya datang pada pagi itu dan mungkin mengetahui lima hingga 10 minit sebelum diumumkan.

"Kami memberikan tumpuan kepada Piala EFL dan membuat persiapan untuk itu. Tapi, lihat, inilah bola sepak. Saya sudah berada di sini sekarang di mana beberapa pengurus dipecat.

"Sebagai pemain sekarang, saya berasakan anda tidak pernah mengharapkan pengendali dipecat tetapi ini adalah sebahagian daripada permainan, anda harus menghadapinya.

"Saya mempunyai hubungan yang baik dengan Jose, saya berharap yang terbaik untuk apa sahaja pekerjaannya seterusnya, tetapi dia mengetahui seperti yang kami mengetahui tahu bola sepak boleh menjadi getir dan kita hanya perlu melihat ke depan.

"Kami bakal menghadapi final sekarang dan kami menantikannya. Ryan sangat hebat. Jelas sekali pelik baginya, keadaan seperti 'rollercoaster' yang datang lambat dan mengambil tugas.

"Saya fikir dia melakukannya dengan sangat baik; bagaimana dia menangani keseluruhan situasi, menangani pemain-pemain dan jelas mendapat kemenangan pertamanya menentang Southampton adalah saat yang sangat besar.

"Saya dan Ryan adalah rakan baik, kami sudah lama mengenali antara satu sama lain, di dalam dan di luar lapangan, kami benar-benar rapat.

"Saya bersemangat agar dia memiliki peluang ini dan mempunyai pengalaman untuk menguruskan salah satu kelab terbaik di dunia. Semoga kita dapat mencuba dan menang esok dan mengalami saat yang sangat istimewa bersama."