Pengendali Belanda, Louis van Gaal, memberitahu Tim Krul tidak akan dipilih dalam skuadnya untuk Piala Dunia berturut-turut berikutan keengganan penjaga gol itu untuk mengambil bahagian dalam sesi latihan pakar.

Krul diketepikan daripada pasukan Belanda untuk perlawanan Liga Negara-Negara menentang Poland dan Belgium tetapi Van Gaal mahu menggunakan penjaga gol Norwich, pakar dalam menyelamatkan penalti, sebagai sebahagian daripada sesi yang dikhususkan untuk sepakan penalti.

Tetapi Krul enggan mengambil bahagian, mendorong Van Gaal memaklumkan dia tidak akan berada di dalam pesawat ke Qatar.

"Krul menghubungi saya untuk memberitahu saya bahawa dia tidak akan menyertai latihan tersebut," kata Van Gaal. 'Saya menyedari dia seorang penjaga gol paling banyak menafikan penalti daripada segi statistik.

"Tiada masa depan untuknya bersama skuad Orange, kerana dia tidak mahu datang. Itulah akibat keputusannya."

Krul dikenali sebagai pakar dalam sepakan penalti dan dibawa masuk oleh Van Gaal untuk penentuan sepakan penalti pada Piala Dunia 2014, di mana dia menyelamatkan dua sepakan penalti untuk membantu Belanda menewaskan Costa Rica dan mara ke separuh akhir.

Penjaga gol Ajax, Remko Pasveer, telah memikul tanggungjawab jersi nombor satu untuk Belanda selepas mempamerkan aksi cemerlang di peringkat kelab.

Krul adalah pemain tetap untuk Norwich dalam saingan Kejuaraan di bawah pengurus Dean Smith, telah bermain sepuluh kali musim ini dan membantu Canaries untuk menduduki tempat kedua dalam jadual.

Holland menewaskan Poland 2-0 di Warsaw awal pagi tadi hasil jaringan Cody Gakpo dan Steven Bergwijn. Pasukan bimbingan Van Gaal akan menentang Belgium di Amsterdam dalam pertembungan seterusnya Liga Negara-Negara Ahad ini.