Berbaki 500 hari lagi sehingga Qatar menganjurkan Piala Dunia FIFA pertama di Timur Tengah dan dunia Arab.

Kejohanan edisi ke-22 itu bakal bermula 21 November 2022, apabila Qatar -- juara bertahan Asia -- turun dalam aksi pertama saingan Piala Dunia di hadapan 60,000 penonton di Stadium Al-Bayt di Bandar Al-Khor.

Qatar bakal menganjurkan kejohanan versi paling padat dalam sejarah. Kesemua lapan stadium berada dalam jarak 50km dari pusat bandar Doha, sementara peminat, pemain dan pegawai akan dapat tinggal di satu tempat penginapan sepanjang acara, yang akan berakhir dengan final di Stadium Lusail pada 18 Disember 2022 -- yang juga merupakan Hari Kebangsaan Qatar.

Ia dijanjikan bakal menjadi festival bola sepak seperti yang lain -- dengan semua individu sentiasa tidak akan jauh daripada stadium, zon penyokong mahupun tarikan pelancong. Nasser Al-Khater, CEO Piala Dunia Qatar 2022, bercakap tentang kebanggaan negaranya untuk menjadi tuan rumah acara bola sepak terbesar dunia.

"500 hari lagi bermakna kita semakin dekat," kata Al Khater.

"Sudah 10 tahun dalam pembikinan dan ini akan menjadi peristiwa terbesar yang pernah terjadi di Timur Tengah. Ia akan menyatukan wilayah ini dan menjadi saat kebanggaan dalam sejarah dunia. Semua sudah pasti menantikan saat yang dinanti-nantikan itu."

Al-Khater percaya kejohanan yang dianjurkan di Qatar ini merupakan tarikan buat penyokong yang mahu datang ke negara ini.

"Sifat kejohanan yang padat ini mungkin aspek yang paling positif dalam Piala Dunia kali ini," kata Al Khater. "Bagi peminat, mereka tidak perlu mengikuti pasukan mereka dari kota ke bandar, yang bermaksud akan ada penjimatan kos yang besar dan bererti mereka akan mempunyai waktu untuk menikmati suasana dan apa yang ditawarkan di Qatar."