Skuad bola sepak Afghanistan bakal membuka tirai saingan Piala Airmarine 2019 berdepan Oman petang ini dan ia bukan sekadar misi meraih kemenangan, malah lebih penting menghadiahkan sesuatu yang terbaik buat seluruh penyokong mereka.

Umum mengetahui situasi yang melanda Afghanistan, namun medium yang mampu disediakan skuad negara itu berupaya menghadirkan kegembiraan buat rakyat Afghanistan.

Kemenangan yang dicari bukan sekadar menjulang Piala Airmarine buat kali pertama tetapi skuad itu memikul tanggungjawab menghadirkan senyuman di raut wajah penduduk negara itu.

"Tiada banyak perkara yang menggembirakan rakyat Afghanistan dan bola sepak adalah sesuatu yang mampu menceriakan mereka. Jadi, kami akan berusaha dengan sebaik mungkin," kata jurulatih Afghanistan, Anoush Dastgir.

Di sebalik hanya sempat berlatih selama lima hari bersama pasukan, jurulatih baru Oman, Erwin Koeman, pula menganggap Piala Airmarine sebagai medan terbaik untuk dia mengenali lebih dekat barisan pemainnya.

Pengendali kelahiran Belanda itu, bagaimanapun, tidak kekok menyasarkan kejuaraan berdasarkan kredibiliti Oman selaku pasukan pilihan yang menghuni ranking ke-90 dunia.

"Saya adalah jurulatih baru Oman dan kejohanan ini adalah sangat penting untuk mengenali pemain-pemain dengan lebih baik," kata Koeman.

Jadual Piala Airmarine hari ini:

AFGHANISTAN lwn OMAN (4.00 ptg)
MALAYSIA lwn SINGAPURA (8.00 mlm)
(Kedua-dua perlawanan di Stadium Nasional, Bukit Jalil)