Bintang Ukraine, Oleksandr Zinchenko, mengucapkan terima kasih kepada yang memberikan sokongan tetapi mendedahkan trauma peribadinya ketika dia menyeru agar perang dihentikan di tengah-tengah konflik yang berterusan dengan Russia.

Russia mula menyerang negara jiran, Ukraine sejak seminggu lalu selepas meningkatnya ketegangan politik antara kedua-dua negara.

Serangan itu disambut dengan kecaman meluas, dengan sekatan sukan, politik dan kewangan dikenakan ke atas Russia dalam usaha untuk menghalang usaha mereka.

Russia telah dilarang daripada bertanding dalam Piala Dunia 2022 lelaki dan Kejohanan Eropah wanita, manakala St Petersburg dilucutkan daripada perlawanan akhir Liga Juara-Juara musim ini.

Dalam aksi solidariti, Zinchenko dinamakan kapten untuk perlawanan Piala FA Manchester City di Peterborough Selasa lalu dan bek kiri itu mengucapkan terima kasih kepada dunia kerana memberikan sokongan.

"Saya sangat bersyukur," katanya kepada BBC Sport. "Saya sangat berterima kasih kepada semua orang ini atas sokongan yang saya perolehi di sini. Saya tidak sedar ia akan menjadi seperti itu dengan cara ini. Jadi saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada mereka semua. Saya menghargainya.

"Saya mendapat banyak mesej daripada ramai lelaki di Ukraine dan mereka bertanya kepada saya tentang video sokongan [dari UK]. Jadi orang ramai menonton TV, orang ramai masih menonton bola sepak, dan mereka boleh melihat semua perkara ini, dan saya rasa ia banyak membantu mereka."

Kekecewaan Zinchenko berterusan sepanjang masa, kerana dia menjelaskan rakyat Ukraine yang kelaparan sementara ramai yang terpaksa tinggal di bunker, berharap dapat bertahan.

"Saya hanya menangis," katanya. “Jadi sudah seminggu, saya tidak berkira, tetapi saya boleh memandu kereta dari tempat latihan, atau tidak kira di mana, saya hanya boleh menangis daripada tiada.

"Ia adalah segala-galanya dalam kepala saya. Bayangkan tempat di mana anda dilahirkan, di mana anda membesar. Dan hanya ada tanah kosong."

Zinchenko berkata dia mahu menghantar mesej bahawa tiada siapa yang harus melupakan nasib rakyat Ukraine.

"Kita perlu menghentikan perang," tambahnya.

Lelaki berusia 25 tahun itu menjelaskan hasratnya untuk memaklumkan kepada dunia apa yang berlaku di tanah airnya.

"Saya bercakap dengan ramai orang yang berada di pihak kami. Dan mereka berkata bahawa cara TV Rusia menunjukkan kami adalah tidak masuk akal," katanya. "Misi saya adalah untuk menunjukkan kepada seluruh dunia apa yang berlaku pada masa ini.

"Terdapat beberapa bandar di bahagian paling bawah Ukraine di mana orang awam, orang Rusia, datang, dan mereka melakukan protes palsu yang seperti 'kami mahu bersama Russia' dan sebagainya. Saya boleh tunjukkan satu juta gambar kepada anda. Saya boleh menunjukkan kepada anda satu juta video, apa yang mereka lakukan sekarang. Saya boleh menunjukkan kepada anda setiap bandar di negara saya, yang mereka musnahkan."