Neymar berasakan semangat sepasukan Paris Saint-Germain (PSG) dan kesediaan untuk bekerja sebagai satu sama lain adalah kunci kemenangan suku akhir Liga Juara-Juara (UCL) ke atas penyandang juara, Bayern Munich.

Bekas penyerang PSG, Eric Maxim Choupo-Moting, meledak gol tunggal perlawanan di Parc des Princes, tetapi kemenangan 1-0 bagi Bayern menyaksikan mereka mara ke separuh selepas perlawanan berakhir dengan keputusan 3-3 secara agregat.

Neymar dinamakan sebagai pemain terbaik perlawanan selepas mereka memperoleh percubaan paling banyak (enam), lebih percubaan tepat ke sasaran (tiga) dan melakukan tiga hantaran utama berbanding mana-mana pemain PSG lain, menggegar palang dua kali sepanjang perlawanan.

"Saya sangat gembira, walaupun mengalami kekalahan. Kami menghadapi pasukan yang hebat. Kami juga pasukan yang hebat dan kami telah menunjukkannya," kata Neymar.

"Kami menyingkirkan juara Eropah. Sekarang kita berada di separuh akhir dan kita masih harus berusaha lebih banyak, memperbaiki diri dan kita berharap dapat separuh yang baik.

"Kami benar-benar satu pasukan, kami banyak bercakap antara satu sama lain. Marquinhos [bek tengah yang tidak hadir kerana kecederaan] bercakap dengan kami semasa perlawanan untuk membantu kami mengatur diri.

"Kami adalah pasukan yang benar-benar kompetitif, bersama-sama. Kami melihat bahawa [Malaikat] Di Maria banyak berlari, kami mesti mengucapkan tahniah kepada semua orang."