Pertahanan kanan Brazil, Danilo, sedar kecergasan Neymar semakin baik untuk menghadapi Piala Dunia apabila dia mula membuat larian dalam latihan.

Tumpuan terarah kepada bintang Paris Saint-Germain (PSG) itu ketika dia melakukan persediaan untuk Russia 2018 bersama rakan sepasukannya walaupun terkeluar daripada saingan domestik akibat patah tulang metatarsal pada akhir Februari lalu.

Skuad bimbingan ketua jurulatih, Tite, itu akan memulakan kempen Piala Dunia dengan menentang Switzerland di Rostov pada 17 Jun tetapi sasaran pertama Neymar adalah perlawanan persahabatan menentang Croatia di Anfield, Ahad ini.

Menurut pemain Manchester City, Danilo, semuanya berjalan lancar.

"Saya banyak bercakap dengannya dalam 10 hari ini, saya selalu berdepannya dalam sesi latihan," katanya dalam sidang akhbar.

"Saya sentiasa mencabarnya dan dia bertambah baik setiap hari, lebih pantas dan lebih sukar untuk menghalangnya.

"Kami harap dia boleh hadir dalam Piala Dunia. Jika tidak 100 peratus pun, maka ia hampir kerana bagi kami, ini sangat penting."

Dalam pada itu, Danilo sedang mengejar tempat dalam kesebelasan utama bersama Selecao selepas pemain veteran PSG, Dani Alves, terlepas Piala Dunia akibat kecederaan ligamen lutut.

"Pertama sekali, kecederaan Dani Alves menyebabkan kami semua sedih kerana apa yang mampu diberikannya kepada skuad ini tidak dapat ditandingi," kata bekas pertahanan Real Madrid itu.

"Apa yang diberikannya kepada pasukan sepanjang tahun ini adalah semangat perjuangannya, kepimpinannya dan gaya bermainnya. Tidak syak lagi, itu kehilangan besar.

"Tetapi (pertahanan Corinthians) Fagner dan saya telah bekerja keras untuk memberikan yang terbaik kepada Brazil," ujarnya.