Lionel Messi menjaringkan gol sepakan percumanya yang ke-50 sepanjang karier bersama Bercelona untuk terus memacu peluang pasukan itu menjuarai LaLiga musim ini.

Dua jaringan yang dihasilkan Messi ketika menewaskan Valencia 3-2 awal pagi tadi turut menyaksikannya menjaringkan 28 gol dalam saingan liga musim ini dan ia bermakna pemenang enam kali Anugerah Ballon d'Or itu telah mengatasi jumlah yang dihasilkan Cristiano Ronaldo dalam persaingan jarak jauh di antara dua ikon bola sepak itu.

Kapten Barca itu merekodkan lebih satu gol berbanding penyerang Juventus, Ronaldo -- yang merupakan bekas pemain Real Madrid -- dalam Serie A selepas penyerang Portugis itu turut menjaringkan dua gol ketika menewaskan Udinese awal pagi tadi.

Kedua-dua mereka menerajui kedudukan penjaring terbanyak liga masing-masing dan hanya penyerang Bayern Munich, Robert Lewandowski (36 gol), telah menjaringkan lebih banyak gol berbanding Messi dalam lima liga utama Eropah musim ini.

Messi menjaringkan gol sepakan percuma penting itu untuk memastikan Barcelona mendahului 3-1 di Mestalla sebelum Carlos Soler menjaringkan gol sagu hati pasukan lawan.

Sebelum itu, dia gagal menyudahkan sepakan penalti tetapi menebus kesilapan itu selepas bola gagal dikeluarkan Valencia dalam kawasan berbahaya manakala Antoine Griezmann turut menemui sasaran buat Barcelona, yang ketinggalan satu gol pada awal separuh masa kedua.