Ketua jurulatih Tottenham, Antonio Conte, mendakwa memenangi trofi di Eropah lebih mudah daripada berjaya di England menjelang pertembungan Piala FA dengan Middlesbrough.

Spurs menduduki tempat ketujuh dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) selepas mengatasi Leeds United 4-0, lima mata di belakang pasukan tangga keempat Manchester United, yang telah bermain lebih satu perlawanan.

Pasukan kendalian Conte masih dalam saingan untuk Piala FA juga, di mana mereka menentang Middlesbrough pimpinan Chris Wilder awal pagi esok, manakala kelab utara London itu tersingkir pada separuh akhir Piala EFL oleh Chelsea, yang tewas kepada Liverpool pada perlawanan akhir Ahad lalu.

Conte menegaskan ia akan menjadi cabaran yang sukar untuk menjulang trofi domestik pada penghujung musim, memandangkan kualiti persaingan di England.

"Untuk memenangi trofi di England, seperti yang saya katakan sebelum ini, adalah sangat sukar," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar pra-perlawanan Isnin. “Pada masa ini lebih mudah untuk menang di Eropah berbanding England.

"Apabila anda mula bermain suku akhir, separuh akhir, akhir, anda perlu melawan pasukan teratas, teratas yang mungkin boleh bermain perlawanan akhir Liga Juara-Juara. Ia penting untuk terus mara dalam trofi ini.

“Ini berlaku dalam Piala EFL, jangan pandang rendah Tottenham mencapai separuh akhir, kerana perlawanan akhir adalah Chelsea lawan Liverpool, jadi untuk mara ke separuh akhir adalah keputusan yang baik untuk Tottenham.

"Ini perlu menjadi dorongan untuk mendorong kami meningkatkan tahap, untuk berdaya saing, untuk cuba memenuhi trofi secepat mungkin, kerana jika saya bercakap tentang masa depan, anda tidak faham masa yang kami perlukan.

"Adalah penting untuk meningkatkan tahap dan berjuang untuk memenangi trofi. Tetapi saya ulangi, untuk memenangi trofi sekarang adalah sangat sukar."