Paulo Badosa menghalang Victoria Azarenka daripada mencipta sejarah sebagai pemain pertama memenangi tiga gelaran acara perseorangan dalam Kejohanan Tenis Masters Indian Wells hari ini.

Azarenka, yang merupakan juara edisi 2012 dan 2016, perlu bangkit daripada ketinggalan satu set sebelum melepasi pusingan suku akhir semalam dan kelihatan berada dalam keadaan terbaik untuk bertemu Badosa menjelang penentuan kejuaraan.

Bagaimanapun, Badosa meraih kemenangan 7-6, 2-6, 7-6 dalam masa tiga jam dan empat minit untuk merangkul kejuaraan keduanya daripada dua final musim ini, sekali gus menjadi pemain wanita Sepanyol pertama memenangi gelaran di Indian Wells.

Perlawanan sengit pada awal permainan memperlihatkan betapa sembilan mata break dipersia-siakan dalam empat game pertama dan pada ketika Azarenka ketinggalan 3-4, dia bangkit menyamakan kedudukan sebelum Badosa kembali memimpin 6-5 dan memenangi penentuan 'tie-break' 7-6.

Azarenka memulihkan tenaganya dalam set kedua dan berhasil mendahului 3-0 dalam tempoh 11 minit dan tahap keamatan permainannya membantunya untuk menang 6-2 dalam set berkenaan.

Namun, faktor kecergasan dan kekuatan yang dimilliki Badosa ternyata menjadi pemisah dalam perlawanan itu untuk pemain Sepanyol berkenaan sekali lagi memenangi 'tie-break' dalam set penentuan untuk menang 7-6, sekali gus merangkul gelaran terbesar dalam kariernya.