Romelu Lukaku telah mendedahkan dia menolak perpindahan ke Manchester City pada 2020 dan hanya menyertai Chelsea setahun kemudian selepas Inter memutuskan untuk tidak menawarkan kontrak baharu kepadanya.

Pemain antarabangsa Belgium itu kembali ke Stamford Bridge pada Ogos dengan bayaran rekod kelab yang dilaporkan £97.5 juta (€115 juta) selepas membantu Inter memenangi Scudetto pertama dalam tempoh 11 tahun.

Bercakap pada bulan September, Lukaku berkata dia meminta pengendali Inter, Simone Inzaghi, untuk membenarkan dia pulang ke Chelsea selepas dua tawaran pertama pasukan Liga Perdana Inggeris itu telah ditolak.

Dia telah menjaringkan tujuh gol dalam 18 penampilan sejak menyertai semula The Blues pada separuh masa pertama untuk kempen yang telah dihimipit kecederaan dan penyakit.

Dalam temu bual dengan Sky Sport Italia yang dijalankan pada awal Disember dan pertama kali disiarkan pada Khamis, Lukaku mengakui dia "tidak berpuas hati" dengan situasinya di Chelsea dan menyatakan hasratnya untuk kembali ke San Siro pada masa hadapan.

Dalam bahagian kedua wawancara yang dikeluarkan pada hari Jumaat, Lukaku menegaskan dia pada mulanya tidak mahu meninggalkan Inter malah menolak minat daripada City kerana kesetiaannya.

“Pada penghujung tahun pertama bersama Inter, saya menolak tawaran dari Manchester City, yang lebih lumayan daripada Chelsea pada musim panas ini,” kata bekas penyerang Manchester United itu.

"Saya melakukannya kerana baru setahun, ia bukan masa yang sesuai untuk pergi dan saya tidak mahu. Saya mahu melakukan sesuatu yang baik untuk Inter, kerana saya perlu mengatakan bahawa Inter telah menyelamatkan karier saya.

"Saya berada dalam lubang yang dalam di Manchester United, keadaan tidak berjalan lancar. Saya adalah pelaburan besar untuk Inter tetapi kami melakukan perkara yang hebat bersama-sama. Jadi, tahun kedua selepas kami memenangi Scudetto, saya pergi bercakap dengan ketua kelab dan meminta kontrak baru.

"Saya memberitahu diri saya sendiri, saya berumur 28 tahun, keluarga saya berasa hebat di Milan, ibu dan anak saya boleh datang dan tinggal di sana dan kami semua akan berasa selesa. Tetapi mereka tidak mahu melanjutkan kontrak saya, kemungkinan tidak ada.

"Sukar untuk saya terima, kerana dalam kepala saya saya memberitahu diri saya bahawa saya akan dapat melakukan beberapa tahun lagi di Milan."