Roberto Martinez merasakan Belgium mempunyai dua mata Liga Negara-Negara (UEFA Nations League) yang telah diambil daripada mereka oleh VAR selepas gol penyamaan lewat Brennan Johnson membenarkan Wales seri 1-1.

Gol ke-50 Youri Tielemans kelihatan seolah-olah ia sudah cukup untuk Belgium, yang tanpa Thibaut Courtois dan Romelu Lukaku di Cardiff.

Tetapi Wales, yang melakukan serangan awal Ethan Ampadu dengan pertikaian ditolak oleh pembantu video, bersyukur melihat gol penyamaan Johnson pada minit ke-86 dibenarkan berdiri walaupun penjaga garisan pada mulanya menyatakan ofsaid.

Martinez, bagaimanapun, berang dengan keputusan itu.

"Saya tidak boleh menganalisis permainan ini sehingga saya mendapat penjelasan daripada seseorang tentang gol itu menentang. Ia adalah keputusan yang mengejutkan," kata Martinez kepada VTM.

"Penolong pengadil membuat keputusan yang betul, tetapi entah bagaimana VAR membuat keputusan di kepalanya untuk menolak. Garisan itu tidak selari.

"Kami sepatutnya memenangi perlawanan ini. Mereka mengambil dua mata daripada kami malam ini, ia hanya ofsaid.

"Pemain saya tidak layak mendapat ini, kerana kami bertahan dengan sangat baik."

Kebuntuan itu bermakna Belgium gagal memanfaatkan keputusan seri 2-2 Belanda dengan Poland dalam pertembungan lain dalam Kumpulan A4.

Pasukan Martinez kekal tiga mata di belakang Belanda dengan tiga perlawanan dimainkan.