Presiden Barcelona, Joan Laporta, berharap Ousmane Dembele mengubah pendiriannya dan mempertimbangkan semula tawaran kontrak daripada kelab Catalan itu.

Dembele gagal bersetuju untuk menyambung kontrak semasanya, yang akan tamat pada penghujung musim ini, menyebabkan pemain sayap itu terpaksa diketepikan pada Januari apabila pemain sayap itu menerima kritikan dalam kalangan peminat di Camp Nou.

Pemain berusia 24 tahun itu tidak mendapat perpindahan dari Barca bulan lalu, dan ketua jurulatih Xavi perlahan-lahan memperkenalkannya semula.

Dembele mempamerkan aksi menyerang yang hebat dalam penampilan selama 23 minit menentang Athletic Bilbao Ahad lalu, menjaringkan satu dan membantu dua lagi ketika Barca melakar kemenangan 4-0.

Itu menjadikan dia pemain gantian Blaugrana pertama yang memainkan peranan dalam tiga gol dalam satu perlawanan LaLiga abad ini, dan Laporta menyatakan harapannya bahawa bekas Borussia Dortmund itu masih boleh kekal.

"Dembele tahu tawaran kami dan kami sentiasa mahu dia kekal. Kami berharap pada penghujung musim dia akan mempertimbangkannya semula," kata Laporta pada Isnin, seperti dipetik oleh Cadena SERe.

Ketika Dembele menyinar menentang Athletic, Xavi turut memberikan pujian khas selepas perlawanan untuk Pedri, yang dibandingkan dengan bekas rakan sepasukan, Andres Iniesta.


Laporta mengikuti pujian Xavi sambil memuji penampilan bekas pemain Las Palmas itu baru-baru ini.

"[Pedri] ditakdirkan untuk menjadi salah seorang pemain terbaik di dunia, jika bukan yang terbaik, tetapi dia tahu bahawa dia perlu bekerja keras," kata Laporta.