Dwight Yorke percaya kritikan terhadap Cristiano Ronaldo kerana mempunyai pengaruh negatif terhadap Manchester United adalah 'benar-benar gila'.

Ronaldo membuat kepulangan sensasi ke Old Trafford pada penghujung jendela perpindahan terakhir, berpindah kembali ke United selepas 12 tahun tidak menyertai Real Madrid dan Juventus.

Penyerang Portugal itu menjaringkan dua gol pada penampilan pertamanya untuk Red Devils menentang Newcastle United dan telah menambah dua gol lagi untuk menjadikan jumlah golnya kepada empat dalam Liga Perdana Inggeris.

Pemain berusia 36 tahun itu sangat prolifik dalam Liga Juara-Juara (UCL), menjaringkan enam kali apabila dia menjadi pemain pertama menjaringkan gol dalam lima perlawanan pertama kempen Piala Eropah/Liga Juara untuk pasukan Inggeris dengan gol terbarunya dalam kemenangan 2-0 menentang Villarreal Rabu lalu.

Tetapi prestasi United pada kempen 2021-22 tidaklah begitu baik, dengan kelab itu di tempat kelapan dalam liga selepas berpisah dengan Ole Gunnar Solskjaer berikutan kekalahan 4-1 di Watford.

Kritikan telah ditujukan kepada Ronaldo, yang sesetengah pihak percaya dia tidak mempunyai kadar kerja untuk mengetuai jentera serangan, namun Yorke tidak bersetuju dengan cadangan bahawa kehadiran penyerang itu sebagai satu gangguan.

"Itu hanya sampah," kata Yorke, yang memenangi tiga kejuaraan Liga Perdana berturut-turut bersama United antara 1999 dan 2002, menjawab Stats Perform.

"Bagi orang ramai mempersoalkan betapa dia mengganggu kelab bola sepak itu, ia hanya sampah.

"Maksud saya, anda boleh dikatakan United mempunyai pemain bola sepak terbaik dunia. Anda mahu, dan mana-mana pengurus mahukan dia dalam pasukan anda, dan anda hanya perlu menyesuaikan diri di sekelilingnya. Semudah itu.

"Anda tahu, gembirakan dia, buat dia melakukan yang terbaik yang dia mampu lakukan selama hampir dua dekad dalam karier bermainnya. Penuh sensasi.

"Sangat gila bagaimana bekas pemain bola sepak dan pakar, orang boleh mengatakan bahawa dia boleh mengganggu Manchester United, yang merupakan satu kritikan yang tidak masuk akal.

"Pemain itu cukup bagus, dia mampu memenangi perlawanan untuk pasukan, anda dapat melihat mentaliti kemenangannya, ia merupakan sesuatu yang sukar ditemui."