Pep Guardiola mengucapkan terima kasih kepada Jurgen Klopp atas pesanan teks selepas menjuarai gelaran Liga Perdana Inggeris dimenangi Manchester City yang menggantikan Liverpool sebagai juara, mengatakan pengendali The Reds itu telah mendorongnya untuk ke tahap yang baru.

Klopp menyifatkan Guardiola sebagai 'pengurus terbaik dunia' sebelum ini, selepas City ditabalkan kejuaraan buat kali ketiga dalam tempoh empat musim.

Pesanan teks daripada Klopp kepada Guardiola bukan hanya yang diterima daripada Merseyside, dengan pengurus Everton, Carlo Ancelotti, turut mengucapkan tahniah kepadanya.

"Saya menerima banyak, dia dan Carlo Ancelotti turut melakukannya," kata Guardiola.

"Saya sangat menghargainya daripada mereka berdua. Saya belum dapat menjawab mesej, tetapi saya akan melakukannya hari ini."

Bercakap kepada media semalam, Guardiola menyanjung kemampuan pengendali Liverpool dan Everton itu, yang kedua-duanya telah memenangi Liga Juara-Juara (UCL) dan gelaran domestik dalam karier yang cemerlang.

Kebangkitan Klopp telah memaksa Guardiola untuk melakukan yang terbaik bagi memberikan kejayaan di City dan sebelumnya di Bayern Munich, ketika Borussia Dortmund dibimbing Klopp.

"Itu inspirasi bagi saya. Dia telah menjadikan saya melalui pasukannya di Dortmund dan Liverpool pengurus yang lebih baik," kata Guardiola.

"Saya mengucapkan terima kasih banyak, saya sangat menghargainya dan Carlo."