Jurgen Klopp membayangkan dia boleh kekal di Liverpool menjangkaui 2024 jika dia mempunyai tenaga yang diperlukan.

Bercakap menjelang kemenangan Piala FA ke atas Norwich City Rabu ini, Klopp berkata dia tidak pasti sama ada dia akan melanjutkan kontraknya di Anfield. Perjanjian Jerman itu akan tamat pada penghujung musim 2023-24.

Pemain berusia 54 tahun itu telah memenangi lima trofi -- termasuk kejuaraan Liga Perdana Inggeris dan Liga Juara-Juara -- selama enam setengah tahun di Merseyside, dan semalam dia berkata ia masih berhasrat untuk melihat perjanjiannya.

Bagaimanapun, dia percaya adalah lebih penting bahawa kelab itu berada pada kedudukan untuk terus mencabar untuk merebut pelbagai penghormatan walaupun dia tidak lagi berada di kelab itu.

Ditanya apa yang akan meyakinkannya untuk terus menerajui, Klopp menjawab: "Jika saya mempunyai tahap tenaga untuk itu. Itu penting. Saya suka apa yang saya lakukan tetapi saya telah mengatakan beberapa kali mesti ada sesuatu yang lain di luar sana. dunia, sejujurnya, selain sentiasa memikirkan tentang pemain bola sepak yang mahir, tampan, dan hebat.

"Tetapi saya benar-benar tidak memikirkannya. Pada masa ini saya penuh tenaga tetapi kita perlu -- saya perlu -- pastikan perkara itu berlaku kerana saya tidak mahu duduk dan lebih penat daripada orang lain dan fikirkan: 'Wah, kenapa semua orang risau tentang perkara di luar sana kerana saya tidak peduli?'

"Masa depan saya akan baik-baik saja. Saya tidak perlu merancang. Saya boleh menempah saat-saat akhir - mari kita letak seperti ini. Ia tidak menjadi masalah. Tidak, rancangan itu adalah masa depan kelab yang kami sentiasa usahakan, bahawa segala-galanya ada dan perkara yang kita lakukan bukan untuk saya, bukan untuk kita, bukan untuk generasi ini, mereka untuk masa yang lama, lama.

"Banyak perkara yang kami cuba perbaiki selama bertahun-tahun. Ia mengenai hanya melakukan perkara yang betul, menggaji orang yang betul, meletakkan mereka di kedudukan yang betul. Ini tidak bermakna anda memenangi gelaran, ia hanya bermakna anda mempunyai orang yang betul untuk kerja yang betul, jadi gunakan mereka – dan itulah yang kami cuba.

"Orang-orang ini - ramai daripada mereka berada di sini pada masa ini - akan menjadi baik dan ia akan baik-baik saja pada bila-bila masa selepas saya pergi. Rancangan pada masa ini adalah untuk melakukan 2024, terima kasih banyak."

Liverpool akan berusaha untuk merapatkan jurang dengan penyandang juara dan pendahulu Liga Perdana, Manchester City kepada tiga mata dengan menewaskan West Ham hari ini. City beraksi menentang pesaing tempatan Manchester United pada hari berikutnya.