Kuala Lumpur (KL) City menandatangani perjanjian bersejarah dengan kelab Liga Pro Teluk Iran, Foolad Mobarakeh Sepahan SC.

Memorandum Persefahaman (MOU) itu ditandatangani dalam pertemuan maya yang melibatkan antara lain; Duta Besar Republik Islam Iran ke Malaysia, Ali Asghar Mohammadi, Presiden Sepahan, Mohammad Reza Saket, Ketua Pegawai Eksekutif KL City, Stanley Bernard, dan ketua jurulatih, Bojan Hodak.

Menurut Stanley, ia adalah perjanjian pertama di antara kelab Malaysia dan Iran, lantas menjadi terbaru kelab Liga Super Malaysia -- yang baru-baru ini menduduki tempat keenam dalam liga -- ke arah menjadi sebuah kelab antarabangsa yang berjaya.



Perjanjian itu akan membawa keuntungan buat kedua-dua kelab termasuk kemungkinan mengadakan perlawanan persahabatan dan pertukaran pemain di antara mereka.

Sepahan, yang menduduki tempat kedua dalam Liga Pro Teluk Parsi, pernah memenangi liga domestik itu sebanyak lima kali selain empat kali menjulang Piala Hazfi dan mara ke final Liga Juara-Juara AFC sekali pada 2007.

Kelab Iran itu juga menandatangani perjanjian kerjasama serupa dengan pasukan Russia, Zenit St. Petersburg, awal tahun ini.