Stefano Pioli berasakan semangat berpasukan akan menjadi 'penting' menjelang kempen 2021-22 dan melihat Simon Kjaer dan Zlatan Ibrahimovic sebagai pemain yang dicontohi di Milan.

Selepas dilantik pada 2019, ketika Rossoneri terperosok ke tangga ke-13 dalam Serie A, Pioli membawa pasukannya ke tangga keenam sebelum muncul naib juara musim lalu.

Simon Kjaer merupakan antara pemain yang menyerlah buat Rossoneri di bawah kendalian Pioli.

Dan selepas aksi cemerlang dalam Euro 2020, termasuk menyelamatkan nyawa rakan sepasukan, Christian Eriksen, yang rebah ketika bertemu Finland, Pioli tidak terkejut dengan ketenangan pemain kelahiran Denmark itu.

"Saya sudah mengetahui nilai serta kemampuan Kjaer. Dia adalah pemain yang mempunyai kecerdasan dan kepekaan yang jarang dimiliki pemain lain," kata ketua jurulatih Milan itu.

"Dia menggunakan sifat-sifat itu untuk menyelamatkan rakan sepasukannya. Dia seorang yang tepat walaupun dalam situasi yang begitu dramatik."

Tetapi Pioli tidak hanya penuh pujian untuk Kjaer, ketika dia mengalihkan tumpuannya untuk menentukan peranan penting yang dimainkan oleh Ibrahimovic untuk Rossoneri.

Pemain berusia 39 tahun itu menjaringkan 15 gol dalam kempen Serie A yang lalu, walaupun kehadiran penyerang di padang sebagai pertolongan hebat.

"Ibrahimovic telah banyak membantu saya, dia adalah teladan dalam semua yang dilakukannya. Dia menuntut yang terbaik daripada dirinya dan yang lain. Zlatan dan Simon [Kjaer] telah mengubah pasukan, bukan hanya secara teknikal, tetapi terutama daripada segi moral," Pioli menambah.