Nabil Fekir bakal meninggalkan Lyon dan menyertai Real Betis, sekali gus membuka jalan kepada penghijrahan Giovani Lo Celso.

Pemain Perancis itu memasuki 12 bulan terakhir kontraknya dan kelab LaLiga itu melancarkan perpindahan yang boleh menelan belanja €29.75 juta (RM137.1j) dan perjanjian itu termasuk potensi bonus jualan sebanyak 20 peratus.

Adiknya, Yassin Fekir, pula berhijrah ke Benito Villamarin dengan Lyon akan menikmati 50 peratus hasil daripada perpindahan pemain berusia 22 tahun itu pada masa depan.

Nabil meledak 36 gol sepanjang tiga tahun terakhir saingan Ligue 1 serta hampir berpindah ke Liverpool pada 2018, termasuk dikaitkan dengan Arsenal setelah menolak kontrak baru dengan Lyon, kelab yang diketuainya selama dua musim lalu.

Fekir merupakan produk akademi kelab Ligue 1 dan membantu Perancis memenangi Piala Dunia di Russia tahun lalu.

Ketibaannya di Seville dijangka akan memberi laluan kepada pemain tengah dan rakan sepasukan, Lo Celso, untuk beralih ke Tottenham.

Pemain Argentina berusia 23 tahun itu dilaporkan ingin bekerjasama dengan rakan senegara, Mauricio Pochettino, di London.

Lo Celso menyertai Betis setelah tiba secara pinjaman daripada Paris Saint-Germain (PSG) pada awal musim lalu sebelum memeterai perjanjian kekal, April lalu.

Tottenham dilaporkan perlu membayar sekitar €75 juta (RM345.7j) untuk menjadikannya sebagai pemain ketiga yang direkrut susulan ketibaan pemain tengah Lyon, Tanguy Ndombele, manakala Jack Clarke kembali ke Leeds United secara pinjaman.