Louis van Gaal bimbang Belanda akan melepaskan peluang mereka untuk mengesahkan kelayakan automatik ke Piala Dunia 2022.

Oranje menduduki tempat teratas Kumpulan G awal pagi tadi selepas kemenangan 2-0 ke atas Norway hasil jaringan lewat Steven Bergwijn dan Memphis Depay.

Ketua jurulatih Van Gaal telah mengalami jatuh dari basikal dan mengalami kecederaan pinggul sebelum perlawanan sehingga terpaksa menonton perlawanan dari tempat duduk di atas kerusi roda.

Dia kelihatan gementar ketika Danny Blind menyampaikan arahannya melalui telefon di garisan tepi dalam perlawanan yang dimainkan tanpa peminat di De Kuip.

Walaupun perlawanan yang tegang, Belanda menyelesaikan tugas itu atas usaha jentera pertahanan ampuh -- yang hanya dibolosi lapan gol dalam saingan kelayakan.

Belanda kini tidak tewas dalam tujuh perlawanan sejak Kejohanan Eropah, menang lima kali.

"Suasana perlawanan agak suram sehari selepas [seri dengan] Montenegro, maka saya bimbang ia akan bertambah teruk kali ini," kata Van Gaal kepada NOS Journaal.

"Tetapi secara keseluruhannya ia adalah minggu yang hebat. Kami mengenali antara satu sama lain melalui suka dan duka.

"Kami menjaringkan dua gol hari ini, dan Jasper Cillessen mengekalkan rekod bersih. Kami menguasai dan mengawal permainan selama 90 minit. Norway mungkin mempunyai peluang untuk menjaringkan gol.

"Saya memuji pasukan pada separuh masa, tetapi juga memberitahu mereka untuk cuba menyerang.

"Kami bermain tekanan provokatif pada separuh masa kedua, yang memberi kami lebih sedikit ruang. Dan sudah tentu kami mempunyai penyerang untuk menjalankan tugas dengan baik."