Susulan kegagalan Portugal layak secara automatik ke Piala Dunia 2022, ketua jurulatih, Fernando Santos, memberikan jaminan pasukannya akan ke Qatar tahun depan.

Portugal perlu beraksi dalam play-off Piala Dunia berikutan kekalahan 2-1 kepada Serbia di Lisbon.

Hanya memerlukan keputusan seri untuk menempah perjalanan ke Qatar dalam Kumpulan A, Portugal berada di landasan yang betul selepas membuka jaringan Renato Sanches namun Dusan Tadic menyamakan kedudukan sebelum tamat separuh masa pertama.

Bagaimanapun, Aleksandar Mitrovic hadir dari bangku simpanan dan menjaringkan gol pada minit ke-90 untuk menghantar Serbia ke Piala Dunia.

Bintang serta kapten Portugal, Ronaldo, kelihatan kecewa selepas perlawanan berakhir, memberi isyarat ketika jurulatih Santos mendekatinya di padang selepas perlawanan.

"Tiada siapa yang menjelaskan apa-apa," kata Santos kepada pemberita apabila ditanya mengenai Ronaldo. “Dia memberitahu dia telah menjaringkan gol [di Serbia] dalam aksi sebelum ini namun pengadil tidak mengira.

"Itulah yang dia katakan pada masa itu. Ia bukan masalah bagi kami untuk berada di sana sekarang. Di padang, dia berkata bahawa kami menjaringkan gol di sana dan pengadil tidak melakukannya, tetapi ia adalah situasi yang mengecewakan bagi Ronaldo. Ia adalah perkara biasa.

"Sekarang tiada siapa yang memasuki perlawanan dan mengetahui apa yang akan berlaku. Saya cuba memastikan semangat pemain tidak luntur."