B. Sathianathan menyeru Harimau Malaya agar menutup mulut Vietnam yang bercakap besar sebelum pertemuan Kumpulan G, kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 di Dubai, tengah malam ini.

Bekas jurulatih kebangsaan itu percaya jurulatih Naga Emas, Park Hang-seo, sengaja menguji mentaliti pemain negara dengan menganggap pasukannya sama sekali tidak akan terjejas tanpa trio utama mereka.

Pemain yang banyak mencorak serangan Vietnam hingga menghasilkan sembilan gol sepanjang kempen ini, Nguyen Tuan Anh, Nguyen Van Toan dan Quang Hai, dilanda kecederaan termasuk penggantungan.

"Cara jurulatih mereka cakap besar itu mereka ingat 20 pemain yang ada sama tahapnya.

"Malaysia perlu ambil peluang ini.

"Vietnam kata kesemua pemain mereka bagus, saya hendak lihat sejauh mana.

"Adakah ketiadaan ketiga-tiga pemain ini akan melemahkan barisan Vietnam atau tidak.

"Itu terpeluang kepada pemain kita sendiri," katanya.

Dalam sidang media pra-perlawanan semalam, pengendali dari Korea Selatan itu turut menggariskan pemain negara yang terdiri daripada Dion Cools, Farizal Marlias dan Guilherme De Paula sebagai pemain Malaysia yang perlu diawasinya, malah melabel Harimau Malaya yang kini terdiri daripada ramai pemain warisan juga mampu memberi ancaman besar kepada mereka.

"Ini macam perli kita. Jarang orang puji penjaga gol dan pertahanan.

"Ini beerti jurulatih Vietnam menganggap kedua-dua pemain ini mampu membantu menyekat mereka daripada melakukan jaringan yang banyak.

"Mereka memang akan menyerang.

"Dia perli peminat Malaysia, dia tahu peminat kutuk De Paula sebab itu dia angkatnya.

"Ini bukan satu psikologi, ini perli. (Malah) saya tidak pernah dengar seorang jurulatih yang berikrar akan meletakkan jawatan kalau kalah dalam perlawanan macam ini," katanya lagi.




Menjelang aksi di Stadium Al-Maktoum itu, Dion tetap tenang sambil berkata skuad bimbingan Cheng Hoe berkenaan banyak membuat kerja rumah bagi mengatasi kepincangan mereka.

"Saya sempat menonton banyak aksi mereka, ini akan menjadi pertemuan pertama saya dengan mereka.

"Mereka kuat dan mantap. Kami perlu bersedia untuk merobohkan benteng mereka.

"Kami berlatih banyak perkara untuk mencabar perkara ini," kata tonggak kelab Denmark, Midtjylland itu.