Ketua jurulatih negara, Tan Cheng Hoe, sudah mempunyai bayangan siapa bakal menggalas tugas peledak utama Harimau Malaya menjelang perlawanan persahabatan menentang Bahrain di kandang lawan, tengah malam ini.

Ia susulan penyerang kelahiran Brazil, Guilherme De Paula, tidak dapat diturunkan kerana belum melepasi syarat pemain naturalisasi.

Syafiq Ahmad dilihat calon yang bakal mengisi posisi penggempur utama dengan ketiadaan De Paula yang hanya akan lengkap status naturalisasinya, Selasa depan.

Apatah lagi tonggak kelahiran Pulau Pinang itu memiliki koleksi dua gol membantu membenam Indonesia selain meledak gol tunggal ketika tewas kepada Emiriah Arab Bersatu (UAE) sepanjang kempen kelayakan pusingan kedua Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023.

Bagaimanapun, Cheng Hoe turut mempertimbangkan nama beberapa lagi pilihan seperti Norshahrul Idlan Talaha dan Luqman Hakim Shamsudin.

"Ada beberapa pemain boleh menggantikan De Paula.

"Pemain seperti Syafiq Ahmad, 'Mat Yo' dan Luqman ada (untuk bertindak) sebagai penggantinya.

"Saya masih belum memuktamadkan keputusan (pemilihan kesebelasan utama)," katanya ketika dihubungi Nadi Arena.

Pengendali kebangsaan itu juga enggan terlalu meletakkan tekanan yang tinggi buat anak buahnya selepas Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) mengesahkan akan menolak mata pasukan yang bertanding selepas Korea Utara tarik diri.




Ini bermakna Malaysia perlu menang kesemua perlawanan dan menjuarai kumpulan untuk berada di posisi selesa layak sekurang-kurangnya ke Piala Asia.

"Bukan kami sahaja, pasukan lain juga ingin mendapatkan kemenangan.

"Jadi ini satu kedudukan yang adil dalam kumpulan ini.

"Kami perlu bekerja keras untuk dapatkan keputusan positif."

Pasukan kebangsaan yang menguasai tempat kedua akan mengharungi tiga baki perlawanan Kumpulan G yang diadakan dengan format gelembung sukan di Dubai bertemu tuan rumah, UAE, Vietnam (12 Jun) dan Thailand (16 Jun).