Mexico terlepas peluang untuk memanjat ke tangga kedua dan mengukuhkan cengkaman mereka tempat ke kelayakan Piala Dunia 2022 zon CONCACAF selepas kecewa seri 0-0 dengan Costa Rica, sebentar tadi.

El Tri mencetak dua gol dalam separuh masa kedua menerusi Luis Alberto Rodriguez dan pemain gantian, Luis Romo, tetapi masih belum cukup untuk Mexico menguji penjaga gol Ticos, Keylor Navas.

Mexico mempunyai penguasaan bola sebanyak 73 peratus dan 25 percubaan tepat berbanding enam percubaan oleh Costa Rica, tetapi tuan rumah hanya mampu melancarkan satu percubaan sahaja yang menyaksikan Navas menyelamatkan sepakan percuma Hector Herrera pada minit ke-45, ia secara tidak langsung menambah tekanan kepada ketua jurulatih, Gerardo Martino.




Pada minit ke-31, jaringan Rogelio Funes Mori dibatalkan kerana ofsaid tatkala Hirving Lozano yang kembali daripada penggantungan membazir deretan peluang.

Penjaga gol Mexico, Guillermo Ochoa, pula perlu bertindak untuk menafikan peluang terbaik Costa Rica yang terhasil menerusi tandukan Celso Borges pada minit ke-39.

Keputusan itu bermakna Mexico, yang hanya mengutip empat mata daripada empat perlawanan terakhir, kekal di tempat ketiga kelayakan CONCACAF dan terlepas peluang untuk memintas Amerika Syarikat (AS) yang tewas 0-2 kepada pendahulu, Kanada.

Kanada memperoleh 22 mata daripada 10 perlawanan disusuli AS dan Mexico yang berkongsi 18.

Panama pula terus memberi tekanan apabila menewaskan Jamaica 3-2 untuk menduduki tempat keempat dengan 17 mata.

Tiga pasukan teratas akan layak secara automatik ke pusingan akhir di Qatar sementara pasukan keempat akan mengharungi play-off.

Dengan keputusan seri itu, Costa Rica mengekalkan harapan tipis mereka untuk layak selepas menduduki tempat kelima dengan 13 mata.