Lionel Scaloni mengesahkan Lionel Messi pasti akan beraksi dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia Argentina menentang Brazil.

Kedua-dua negara itu bertemu buat pertama kali sejak final Copa America tahun ini, yang dimenangi Argentina 1-0.

Kedua-dua pasukan mempunyai rekod yang sama sejak perlawanan akhir itu, masing-masing memenangi lima daripada enam perlawanan kelayakan mereka. Pertembungan antara pasangan itu di Sao Paulo September lalu ditunda kerana sekatan coronavirus yang berkaitan dengan pemain Argentina yang berpangkalan di England.

Brazil yang sudah pun layak menduduki tangga teratas CONMEBOL dengan 34 mata, enam mata di depan pasukan kendalian Scaloni, yang menewaskan Uruguay Jumaat lalu.

Diberikan jurang 12 mata antara Argentina dan penghuni tangga kelima, Colombia, yang menghuni kedudukan play-off, kemenangan akan memastikan tempat mereka ke Qatar tahun depan.

Messi, yang pemilihannya dalam skuad Argentina "tidak masuk akal" -- menurut pengarah sukan Paris Saint-Germain, Leonardo -- disebabkan masalah kecederaan pemain berusia 34 tahun itu baru-baru ini, masuk sebagai pemain gantian pada minit ke-76 dalam kemenangan ke atas Uruguay.

Scaloni menjelaskan dia telah menurunkan Messi dengan berhati-hati untuk memastikan dia berada dalam keadaan terbaik untuk pertembungan esok bertemu Brazil, dan jurulatih itu mengesahkan dalam sidang akhbar pra-perlawanannya bekas bintang Barcelona itu pasti akan bermain, walaupun dia tidak mendedahkan sama ada dia akan diturunkan dalam kesebelasan utama.

"Ia disahkan bahawa Messi akan bermain esok," kata Scaloni.

Mengenai cabaran yang dihadapi pasukannya, Scaloni berkata: "Pasukan Brazil ini adalah salah satu pasukan yang cemerlang sejak kebelakangan ini.

"Mereka telah pun layak ke Piala Dunia, dan kami tahu betapa sukarnya perlawanan ini."

Sementara Messi akan bermain, Argentina mungkin tanpa Paulo Dybala, yang dikeluarkan pada separuh masa menentang Uruguay.

"Paulo diganti kerana mengalami kecederaan, kami enggan mengambil risiko dan kini menunggu keputusan kecederaan yang dialami pemain tersebut."