Roberto Mancini mengakui Itali lebih suka tidak perlu bertemu Portugal untuk mendapatkan tempat di Piala Dunia 2022 jika mereka berjaya melepasi Macedonia Utara.

Juara Eropah itu pada Jumaat diundi untuk menentang Macedonia Utara pada separuh akhir Mac depan selepas terlepas kelayakan automatik untuk kejohanan di Qatar.

Itali akan menentang sama ada Portugal atau Turki dalam pertembungan yang menentukan jika mereka mengelak kekecewaan separuh akhir.

Juara Euro 2016, Portugal diletakkan di tempat play-off dengan cara dramatik apabila jaringan terakhir Aleksandar Mitrovic menyaksikan Serbia mara sebagai pemenang Kumpulan A.

Pengendali Itali, Mancini yakin pasukannya akan layak, tetapi memberikan reaksi jujur terhadap prospek cuba menafikan Cristiano Ronaldo perjalanan terakhirnya ke Piala Dunia.

"Kami sentiasa yakin dan positif. Macedonia mempunyai kumpulan kelayakan yang baik, kami perlu bermain perlawanan yang hebat. Kemudian kami akan melihat apa yang berlaku di final," katanya.

Ditanya mengenai prospek menentang Portugal, dia berkata: "Kami ingin mengelak mereka, dengan cara yang sama Portugal dengan senang hati mengelak Itali."

Keputusan seri itu juga menimbulkan kemungkinan Wales menentang Scotland untuk mendapatkan tempat ke pusingan akhir, sekiranya mereka mengatasi Austria dan Ukraine.

Rusia akan menjadi tuan rumah Poland, dengan pemenang akan bertemu sama ada Sweden atau Republik Czech.