Belanda perlu beraksi tanpa Stefan de Vrij yang cedera apabila bertemu menentang Norway dalam perlawanan penentuan kelayakan Piala Dunia esok.

De Vrij mengalami kecederaan hamstring penghujung perlawanan Oranje yang berkesudahan seri 2-2 menentang Montenegro Sabtu lalu dan digantikan oleh Matthijs de Ligt.

Bek tengah Inter itu kini telah diketepikan daripada perlawanan terakhir Kumpulan G Belanda menentang pasukan tempat ketiga Norway di De Kuip, sekaligus menyaksikan De Ligt bersedia untuk bermula bersama kapten Virgil van Dijk.

Jurulatih Louis van Gaal belum memanggil pengganti De Vrij.

Belanda mendahului Norway dan Turki -- yang akan bertandang ke Montenegro esok -- dengan dua mata, dan keputusan seri sudah memadai untuk mereka layak ke kejohanan di Qatar tahun depan kerana perbezaan jaringan yang jauh lebih baik.

Ia nampaknya menjadi misi yang dicapai untuk pendahulu kumpulan apabila dua gol Memphis Depay meletakkan mereka di hadapan di Stadium Podgorica City, tetapi gol lewat daripada Ilija Vukotic dan Nikola Vujnovic menghalang mereka daripada menyelesaikan tugas.

Belanda tidak akan mendapat sokongan penyokong ketika menentang Norway, kerana perlawanan di Rotterdam akan dimainkan secara tertutup kerana sekatan coronavirus.