SCOTLAND 2 SEPANYOL 0

Scott McTominay menjaringkan dua gol untuk memastikan Scotland meraih kemenangan 2-0 ke atas Sepanyol, sekali gus menyaksikan pasukan tuan rumah itu mengekalkan permulaan sempurna dalam kempen pusingan kelayakan Euro 2024 awal pagi tadi.

Pemain tengah Manchester United itu -- yang turut menjaringkan gol berganda ketika menewaskan Cyprus 3-0 hujung minggu lalu -- memastikan permulaan cemerlang Scotland apabila percubaan awalnya terbias ke badan pertahanan pelawat, Inigo Martinez, sebelum menuju ke dalam gawang pada minit ketujuh.

Pada ketika Sepanyol lebih banyak mengawal permainan, pasukan bimbingan Luis de la Fente itu ternyata gagal dalam usaha mereka memadamkan kelebihan Scotland.

Kesempatan itu dimanfaatkan McTominay untuk menggandakan gol peribadinya pada minit ke-51 hasil gerakan cemerlang yang dimulakan Kieran Tierney.

Kemenangan itu menyaksikan Scotland kini berkelebihan tiga mata di atas Sepanyol untuk mengungguli tangga teratas Kumpulan A manakala De la Fuente pula perlu segera memperbaiki kelemahan pasukannya selepas melalui kekalahan pertama sejak menggantikan Luis Enrique pasca Piala Dunia Qatar hujung tahun lalu.

Scotland seterusnya akan meneruskan kempen kelayakan berkenaan dengan bertandang ke laman Norway pada 17 Jun depan.

Sepanyol pula akan beraksi dalam Kejohanan Liga Negara-Negara Eropah dengan menentang Itali di peringkat suku akhir pada 15 Jun depan.