Lionel Messi tidak mahu meninggalkan Barcelona dan kedatangannya ke Paris Saint-Germain telah mengejutkan mereka semua, menurut pengarah sukan, Leonardo.

Messi menamatkan 21 hubungan bersama Barca Ogos lalu apabila kelab mengumumkan tidak dapat menandatanganinya semula.

Kontraknya berakhir pada penghujung bulan Jun tetapi Barca dan Messi dijangka mengumumkan tawaran baru dengan gaji yang lebih rendah.

Tetapi walaupun dengan syarat yang dikurangkan, Barca masih tidak dapat untuk mendapatkan perbelanjaan gaji mereka di bawah had gaji yang dikenakan oleh LaLiga.

Oleh hal demikian, Messi menjadi ejen bebas dan PSG segera mendapatkan khidmatnya, dengan bekas juara Ligue 1 serta Manchester City telah dikaitkan dengan pemain itu sebelum ini.

Situasi kegagalan Messi untuk menandatangani semula bersama Barca dan perpindahannya ke PSG mengejutkan dunia bola sepak, termasuk mereka yang bersama PSG.

"Messi yakin akan kekal di Barcelona," kata Leonardo.

"Kami mempunyai beberapa kenalan. Beberapa khabar angin mengatakan bahawa dia mungkin tidak akan tinggal di Barcelona kerana kontraknya sudah tamat.

"Kami telah melakukan pemeriksaan, kami bercakap tetapi kami tidak menjangkakan dia akan meninggalkan Barcelona. Bagaimanapun kami mula membentuk rangkaian. Ini membantu kami berada dalam kedudukan yang baik.

"Kemudian Barcelona mengumumkan berakhirnya hubungan kelab dan Messi, jadi itulah saat kami bermula dan membawanya ke PSG mengejutkan semua orang."