WOLVES 0 TOTTENHAM 1

Nuno Espirito Santo gembira dengan tahap persembahan Harry Kane sebagai pemain gantian dalam kemenangan 1-0 Tottenham ke atas Wolves, sebentar tadi.


Sepakan penalti Dele Alli -- gol pertamanya Liga Perdana Inggeris (EPL) sejak Mac 2020 -- menjadi pemisah di Molineux untuk Nuno meraih kemenangan pertama ke atas bekas kelabnya itu.

Watak penting Spurs, Kane, menjadi sasaran Manchester City dan terlepas dua perlawanan pembukaan musim ini -- kemenangan ke atas juara bertahan itu disusuli kekalahan kepada Pacos de Ferreira dalam kelayakan Liga Persidangan Europa -- tetapi kembali disambut dengan tangan terbuka oleh kelab London tersebut.

Kane dimasukkan pada minit ke-72 lalu membuktikan mengapa Nuno enggan melepaskannya.

Kane sering dikaitkan dengan City di sebalik pemain berusia 28 tahun itu hanya berlatih seminggu sejak kembali daripada rehat panjang selepas kempen Euro 2020.

Kane melakukan 14 sentuhan, sembilan percubaan, satu umpanan selain memiliki satu peluang berharga dalam perlawanan tadi apabila Jose Sa menafikan usaha jarak dekat kapten England itu.






Walaupun Kane terlepas peluang terbuka itu, Nuno tetap senang dengan apa yang dipamerkan penyerang tersebut.

"Saya rasa dia berjaya. Dia membantu pasukan. Dia mempunyai peluang yang baik," kata Nuno dalam sidang akhbar.

"Harry masih dalam proses meningkatkan tahap kecergasannya tetapi kerana dia adalah salah seorang pemain terbaik di dunia, anda boleh melihatnya menerusi caranya membantu pasukan daripada segi penguasaan dan detik peting. Kami memerlukan semua pemain."

Ketika ditanya apakah Kane akan terlibat dalam kunjungan ke Pacos de Ferreira bagi pertembungan timbal balik, Nuno menjawab: "Saya tidak dapat menjawabnya, masih terlalu awal.

"Kami perlu memulihkan diri ketika ini dan bersiap untuk perlawanan berikutnya. Seperti mana amalan dan keputusan yang sering diambil."





Dalam pertemuan itu, jaringan tunggal Alli menjulang kejayaan mereka di tempat lawan berkenaan.

Selepas tampil mengagumkan ketika menentang City minggu lalu, pemain tengah itu dengan pantas menyempurnakan sepakan penalti pada minit ke-9 yang dimenanginya sendiri.

Tottenham kini hanya kalah satu daripada 45 perlawanan EPL ketika Alli mencetak gol (M35 S9 K1), justeru Nuno memuji prestasi pemain berusia 25 tahun itu.

"Dia bekerja dengan sangat keras. Saya rasa seluruh pasukan ini bekerja keras," kata Nuno.

"Kami masih mempunyai jalan yang panjang dan berusaha dengan sangat baik untuk maju, meningkatkan hubungan antara pemain selain menjadi serba boleh.

"Dia menjaringkan gol pada awal permainan dan pada minit-minit terakhir perlawanan dia telah berlari ke segenap penjuru padang. Ia membuktikan sejauh mana kecergasannya dan kepercayaan yang dimilikinya. Ia sangat membantu."