Carlo Ancelotti berkata "Saya bukan bapa Gareth Bale" tetapi membela penyerang Real Madrid itu dan menegaskan dia akan bermain jika dia layak apabila kembali daripada tugasan antarabangsa.

Sejak kembali daripada pinjaman bersama Tottenham musim lalu, Bale hanya membuat tiga penampilan untuk Los Blancos -- bilangan yang sama dia bermain untuk Wales pada 2021-22 -- kerana kecederaan paha.

Walaupun menyertakan dua gelaran LaLiga, empat pingat Liga Juara-Juara dan satu Copa del Rey dalam resume yang mengagumkan bersama Madrid, peminat kelab itu sering menjadikan Bale bahan kemarahan mereka.

Ketua jurulatih Ancelotti diberitahu bahawa dia telah melindungi Bale seperti bapa pada masa lalu, tetapi pengendali Itali itu berkata pencapaiannya di kelab itu harus sentiasa diingati.

"Saya bukan bapanya, pertama sekali. Mungkin kebelakangan ini Bale kurang bermain dengan baik, tetapi tiada siapa yang melupakan apa yang Bale lakukan kepada kelab," katanya menjelang pertandingan LaLiga Madrid dengan Rayo Vallecano.

“Pada 2014 dia membantu kami memenangi Liga Juara-Juara, Copa del Rey, pada 2018 dia membantu kami memenangi Liga Juara-Juara menentang Liverpool.

"Peminat tidak melupakan perkara ini. Dia tidak mengharungi detik terbaiknya, tetapi kami perlu percaya. Apabila dia kembali dari pasukan kebangsaan, jika dia layak bermain, dia akan bermain."