Lionel Messi menyatakan Pep Guardiola dan Luis Enrique merupakan jurulatih terbaik pernah berkhidmat untuk Barcelona.

Guardiola melatih Messi di antara 2008 dan 2012, dengan Barca memenangi 14 trofi sepanjang berada di Camp Nou.

Tito Vilanova mengambil alih selepas Guardiola berhijrah dan memimpin Barca menjuarai gelaran LaLiga pada 2012-13, namun meninggalkan kelab ekoran masalah kesihatan dan meninggalkan ekoran kanser dalam tempoh setahun.

Selepas jodoh Gerardo Martino bersifat sementara, bekas penyerang Barca, Luis Enrique, mengambil alih pasukan pada 2014 dan menikmati tiga tahun penuh dengan trofi sebagai pengendali Blaugrana.

Luis Enrique menjuarai dua gelaran LaLiga, tiga kali berturut-turut menjuarai Copa del Rey dan Liga Juara-Juara pada musim 2014-15.

Dalam 105 penampilan saingan liga di bawah kendalian Luis Enrique, Messi meledak 106 gol -- menjaringkan setiap 84.29 minit secara purata -- melakukan 43 assist dan menghasilkan keseluruhan 251 peluang.

Kini membimbing Sepanyol, Luis Enrique meninggalkan Barca ketika kontraknya tamat setelah tiga tahun, dan Ernesto Valverde dan Quique Setien kedua-duanya gagal mencapai tahap kejayaan yang sama, sementara Ronald Koeman telah mengalami permulaan yang sukar.

Dalam wawancara dengan Sexta yang akan disiarkan semalam, Messi melabel Guardiola dan Luis Enrique sebagai pengendali terbaik yang pernah dia bekerjasama.

"Pep memiliki satu keistimewaan, dia membuatkan anda melihat sesuatu dengan cara yang tersendiri," kata Messi.

"Bagaimana dia menyiapkan perlawanan, secara bertahan, bagaimana menyerang, dia memberitahu anda tepat apa yang bakal berlaku dalam perlawanan itu, bagaimana anda harus menyerang untuk menang.

"Saya bernasib baik kerana saya mempunyai banyak masa dengan Guardiola dan Luis Enrique, dua yang terbaik. Memiliki mereka (sekian lama) membuat saya berkembang dalam bola sepak dan kebijaksanaan taktikal yang mereka telah ajar kepada saya."

Messi mengetuai Barca ketika menang 3-0 ke atas Real Valladolid, mengatasi rekod 643 gol untuk satu kelab yang dipegang Pele dengan jaringannya.