Pierluigi Gollini berkata dia kini teruja dengan "peluang besar" bersama Tottenham menjelang pengenalan rasminya yang yang dijangka akan diadakan hari ini.

Pemain berusia 26 tahun itu diterbangkan daripada Atalanta semalam bagi menandatangani kontrak pinjaman dengan Tottenham -- dengan pilihan pembelian secara tetap bernilai €15 juta (RM74.56 juta) -- di mana dia akan menjadi pemain sokongan buat Hugo Lloris.

Gollini merupakan penjaga gol pilihan utama Atalanta sepanjang tiga musim ini, di mana kelab kecil dari Bergamo itu menamatkan ketiga-tiga musim berkenaan di tangga ketiga Serie A.

Sebelum ini, pemain Itali itu pernah beraksi di England bersama Manchester United dan Aston Villa tetapi gembira dengan peluang yang diberikan Spurs kepadanya.

"Saya amat gembira. Jelas sekali amat sukar untuk meninggalkan tempat yang seperti rumah dan keluarga kedua anda," kata Gollini.

"Saya berterima kasih kepada Bergamo, di mana saya berasa amat dikasihi dan apa yang telah kami lakukan akan tercatat dalam sejarah kelab itu tetapi ini adalah cabaran baru.

"Saya amat gembira dan bersyukur atas peluang besar yang diberikan Tottenham.

"Hugo Lloris adalah pemenang Piala Dunia, jadi ia satu penghormatan dan berprestij untuk saya bermain dengannya," katanya.