Pengerusi eksekutif bersama Manchester United, Joel Glazer, telah berjanji untuk 'melabur dalam jendela perpindahan' dan berjanji kepada penyokong bahawa mereka akan mempunyai suara yang lebih penting dalam bagaimana kelab itu diuruskan.

Glazer menghadiri pertemuan forum peminat pertamanya sejak keluarganya mengambil alih gergasi Liga Perdana Inggeris (EPL) itu pada tahun 2005 dan menjelaskan rancangannya bagaimana kelab itu berhasrat untuk meningkatkan dialog dan perundingan bersama penyokong.

Glazer menghadiri pertemuan itu setelah penyokong United berasa marah dengan keputusan kelab untuk mendaftar dalam Liga Super Eropah (ESL) April lalu.

Itu membawa kepada tunjuk perasaan sebelum pertembungan liga dengan Liverpool 2 Mei lalu, dengan sekumpulan peminat menceroboh Old Trafford dan memasuki padang.

Perlawanan itu ditangguhkan dan dimainkan 11 hari kemudian, United mengalami kekalahan 4-2.

Forum peminat telah meletakkan empat perancangan buat Glazer dan meminta skema bahagian peminat memberikan hak suara kepada penyokong, sokongan untuk tinjauan pemerintah yang dipimpin oleh peminat, pelantikan pengarah bebas ke dalam lembaga kelab, dan perundingan berkala dengan pemegang tiket musim mengenai keputusan utama.

Cadangan tersebut nampaknya telah diterima oleh kelab, dengan Glazer mengumumkan penubuhan lembaga penasihat peminat untuk berunding dengan kepemimpinan dan pemilik kanan kelab, selain forum peminat yang diperkuat.

Lembaga akan terdiri daripada wakil-wakil daripada forum dan kumpulan peminat utama untuk memastikan perspektif penyokong tertanam dalam proses membuat keputusan kelab, menurut kenyataan di laman web United.

Glazer juga menggariskan rancangan untuk skema saham peminat, yang akan melibatkan kelas saham baru yang mempunyai hak suara yang sama dengan saham yang dimiliki oleh keluarga Glazer.

Kenyataan itu mengatakan 'ini akan menjadi landasan bagi penyokong untuk membina kepentingan pemilikan dan mewujudkan semangat kerjasama baru dengan kelab'.

Bercakap pada pertemuan itu, Glazer berkata: "Matlamat kami adalah untuk memenangi setiap pertandingan yang kami sertai, dan kami akan terus melabur di akademi kami dan di pasaran perpindahan untuk menyokong pengurus dalam usaha memenuhi matlamat kelab.

"Sebagai sebuah kelab, kami telah meluangkan banyak masa dan sumber daya selama beberapa tahun kebelakangan ini untuk mengemas kini dan mengembangkan lagi rangkaian pengakap global kami yang luas untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran bola sepak moden. Ini adalah projek yang seharusnya menyediakan asas untuk kejayaan jangka panjang dalam tahun-tahun akan datang.

"Old Trafford berada di tengah-tengah Manchester United dan sementara kami telah menghabiskan lebih daripada GBP 100 juta selama 10 tahun terakhir untuk projek infrastruktur, kami sekarang akan mempercepat proses merancang pelaburan dan peningkatan yang jauh lebih penting kepada stadium.

"Yakinlah, kami akan berunding dengan penyokong sepanjang proses ini berakhir dengan hasil yang dapat kita semua banggakan.

"Hal yang sama berlaku untuk tempat latihan kami. Kerja-kerja perencanaan awal sudah berjalan dan akan ada banyak dana yang tersedia untuk meningkatkan lagi kemudahan kami dan memastikan mereka tetap bertaraf dunia."