Neymar disamakan dengan legenda Brazil, Ronaldinho, bahkan Ludovic Giuly percaya bintang Paris Saint-Germain (PSG) itu tidak akan memenuhi potensi sebenarnya.

Seperti rakan senegaranya itu, Neymar pernah mewakili Barcelona kemudian beralih PSG.

Salah satu motif utama di sebalik perpindahan Neymar ke PSG dilaporkan atas alasan mendambakan Ballon d'Or yang acap dikuasai Cristiano Ronaldo dan bekas rakan sepasukannya di Barca, Lionel Messi.

Namun, walaupun berjaya mendapatkan tiga gelaran Ligue 1 berturut-turut, pemain lincah itu belum mampu membawa kejuaraan Liga Juara-Juara (UCL) ke kota Perancis itu -- peluang paling hampir ketika mara ke final musim lalu -- dan pada usia 29 tahun, peluangnya untuk merangkul anugerah peribadi paling berprestij berkenaan semakin tipis.

Dia juga sering dihimpit kecederaan sepanjang di Parc des Princes, lantas Kylian Mbappe mungkin telah menenggelamkan reputasinya di PSG.

Sebaik kembali daripada masalah pangkal paha yang menyaksikannya terlepas kemenangan pusingan 16 UCL ke atas bekas kelabnya, Barca, Neymar mengutip kad merah dalam kekalahan 0-1 kepada pencabar kejuaraan, Lille, semalam.



Justeru, bekas pemain Perancis itu -- yang pernah bergandingan dengan Ronaldinho ketika membintangi PSG dan Barca -- menganggap sikap Neymar sendiri yang akan menjadi punca dia tidak akan mampu menyerlahkan keupayaan sebenarnya.

"Saya menganggap karier Ronaldinho dan Neymar adalah serupa. Mereka memiliki segalanya tetapi mereka tidak memberikan segalanya ke tahap yang lebih tinggi," kata Giuly kepada Telefoot.

Walaupun dia gusar dengan etika kerja Neymar, Giuly berharap penyerang itu akan bersetuju untuk memperbaharui kontraknya bersama gergasi Ligue 1 tersebut,

Tambahnya: "Sudah tentu ia adalah satu mesej penting buat kami, rakan sepasukan dan untuk penyokong. Dia menunjukkan cinta dan komitmennya kepada kelab, itu adalah sesuatu yang sangat penting."