Ketua jurulatih UiTM FC, Ismail Zakaria, mengakui kegagalan mengekang pergerakan pemain import PDRM FA, Patrick Ronaldinho, menjadi punca kekalahan tipis pasukannya semalam.

Misi UiTM untuk melayakkan diri ke Liga Super musim depan semakin pudar setelah tewas 2-1 di tangan pasukan di tangga ketujuh Liga Perdana, PDRM, di Shah Alam.

Anak buah Ismail itu gagal memanfaatkan kelebihan beraksi di laman sendiri walaupun berjaya mendahului perlawanan melalui jaringan Silva Calijuri pada minit ke-16 sehingga memaksa lawan membawa masuk Ronaldinho menggantikan Ezrie Shafizi Razali.

Kemasukan bekas penggempur PKNS FC itu jelas membantu The Cops mencari rentak permainan apabila Uche Agba menghadiahkan dua gol di penghujung setiap babak.

"Pemain saya telah memberi semangat tinggi malam ini, cuma kami terlepas peluang. Kemasukan Ronaldinho membuatkan kami terperanjat seketika tetapi ia dapat diatasi dalam babak kedua. Ada beberapa peluang yang kami lepaskan," kata Ismail.

"Kami sedar UiTM perlukan tiga mata, jadi kami mulakan aksi dengan berhati-hati. Jadi, aksi ini bukan senang. Kebangkitan sebelum rehat telah membantu kami," ujar pengendali PDRM, E. Elavarasan.

UiTM bakal menghadapi Sabah yang berada di tangga pertama Liga Perdana, Selasa ini manakala PDRM akan bertemu Kelantan sehari kemudian.