Duncan Ferguson telah menolak tawaran tugas di Real Madrid kerana mahu menjadi pengendali Everton.

Legenda Toffees itu telah ditawarkan peluang menyertai barisan kejurulatihan Carlo Ancelotti selepas pengendali kelahiran Itali itu meninggalkan Goodison Park minggu ini.

Tetapi jurulatih berusia 49 tahun itu berasakan dia sudah bersedia untuk menggalas peranan lebih besar dan berharap pemilik kelab, Farhad Moshiri, memilihnya.

Dia juga telah bakal mendapatkan khidmat rakan sepasukannya, Lee Carsley sebagai penolongnya jika dia terpilih.

Ferguson merupakan pilihan kegemaran ramai peminat ketika beraksi untuk kelab dan turut bertindak sebagai penolong pengurus bersama Ancelotti.

Pemain kelahiran Scotland itu mengendalikan kelab itu pada Disember 2019 berikutan pemecatan Marco Silva dan memperoleh lima mata daripada tiga perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) sebelum Ancelotti tiba.

Everton telah bercakap dengan bekas bos Wolves, Nuno Espirito Santo, mengenai kekosongan mereka selama beberapa hari tetapi masih belum memberikan komitmen.

Bekas bos Wolves itu tetap menjadi kegemaran untuk mengambil alih tugas di Goodison Park, dengan Eddie Howe, David Moyes dan Rafa Benitez juga dikatakan sedang dalam perbincangan.

Penghijrahan Ancelotti mengejutkan Everton dan peminat kelab -- serta sejumlah bintang senior.

Dia kembali ke Real Madrid enam selepas dipecat sebelum, di sebuah kelab di mana dia memenangi Liga Juara-Juara (UCL), Copa del Rey dan Piala Dunia Kelab.

Namun, dia tidak memenangi gelaran LaLiga dalam dua musimnya di Bernabeu.

Ancelotti menulis di Twitter, "Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Everton, pemain dan penyokong saya kerana memberi saya peluang untuk menguruskan kelab yang hebat dan bersejarah ini.

"Saya memutuskan untuk berhijrah kerana saya mempunyai cabaran baru dengan pasukan yang selalu ada di hati saya, Real Madrid.

"Saya meninggalkan semua momen luar biasa yang telah kita alami bersama dan berharap yang terbaik kepada kelab dan peminat."