Rio Ferdinand mendedahkan dia menghubungi Cristiano Ronaldo dalam usaha untuk meyakinkan bintang Juventus untuk tidak menyertai Manchester City.

Laporan minggu ini menunjukkan bahawa bekas pemain hebat Manchester United, Ronaldo telah ditawarkan untuk menyertai City oleh ejennya Jorge Mendes.

City sedang mencari penyerang selepas kehilangan Harry Kane, yang kekal di Tottenham.

Menjelang pagi semalam -- ketika Ronaldo meninggalkan latihan Juve -- nampaknya kapten Portugal itu bersedia untuk menandatangani kontrak bersama juara Liga Perdana Inggeris (EPL) itu.

Spekulasi hanya muncul ketika jurulatih Juve, Massimilano Allegri, mengesahkan Ronaldo akan meninggalkan Turin, namun dalam keadaan luar biasa, United yang berjaya mendapatkan semula khidmat bekas pemain mereka itu.

The Red Devils semalam mengesahkan telah mencapai persetujuan untuk membawa semula Ronaldo ke Old Trafford, tertakluk kepada syarat peribadi yang dipersetujui, permohonan visa dan penyelesaian perubatan.

Bayaran EURO15 juta sementara EURO8 juta sebagai tambahan telah dilaporkan.

Dan, dalam penampilan dalam wawancara untuk label fesyennya, FIVE, Ferdinand mendedahkan dia bercakap dengan bekas rakan sepasukannya.

Ferdinand, berkata selepas United mengesahkan kedatangan Ronaldo, "Ia merupakan hari yang cukup indah.

"Sir Alex Ferguson juga akan berasakan perkara yang sama, dia akan benci melihat Cristiano Ronaldo menyarung jersi Man City, sama seperti sesiapa yang telah lama berhubung di kelab ini.

"Saya terus menghubunginya [Ronaldo]: 'Apa yang sedang berlaku? Beritahu saya anda sedang menipu.'

"Saya sama seperti penyokong, kami semua sama. 'Tolong beritahu saya bahawa anda tidak akan ke sana.'

"Saya harap ada pengumuman dan saya akan gembira. Ini adalah yang terbaik. Kami telah melihat beberapa tandatangan hebat pada musim panas ini."