Raphael Varane memuji Paul Pogba setelah pemain tengah itu membintangi Perancis dalam aksi pembukaan Euro 2020 menentang Jerman.

Juara dunia kendalian Didier Deschamps yang memulakan aksi Kumpulan F dengan kemenangan 1-0 di Munich Selasa lalu -- jaringan sendiri Mats Hummels menjadi pemisah kedua-dua pasukan.

Perancis turut dinafikan dua jaringan kerana ofsaid, dengan Jerman gagal menghadirkan ancaman selepas keputusan Joachim Low mendapatkan khidmat beberapa pemain berpengalaman ke dalam pasukannya.

Pogba memainkan peranan penting dalam kemenangan Perancis, yang melakukan hantaran kepada Lucas Hernandez yang melakukan hantaran ke dalam kotak penalti sebelum disambar Hummels untuk melakukan gol sendiri.



Beraksi di bahagian tengah bersama Adrien Rabiot dan N'Golo Kante, Pogba melakukan lebih banyak hantaran (52) berbanding mana-mana rakan sepasukannya, dengan 40 daripadanya (76.9 peratus) mencari pemain Perancis.

"Dia bermula sejak awal lagi beraksi bersama Perancis, dia bermain dengan penuh kematangan, dia memiliki banyak kualiti," kata Varane mengenai Pogba.

"Kesukaran baginya adalah untuk membuat keputusan apabila perlu menggunakan kemampuannya. Dia seorang pemain yang legkap. Dia telah menemui keseimbangan dalam permainannya, beraksi cemerlang untuk beberapa tahun, dia meningkatkan kemampuan barisan rakan sepasukannya ke tahap yang lebih tinggi."

Ditanya jika Pogba boleh menjadi piliha kapten Les Bleus, Varane berkata, "Lilitan kapten buat Pogba pada masa akan datang? Dia semakin matang. Dia memiliki kemampuan dalam perwatakannya, dia mengetahui bagaimana untuk menggerakan pasukan.

"Dia seorang pemimpin, tanpa sebarang persoalan dia boleh menjadi kapten Perancis."