Roberto Martinez telah mengesahkan Kevin De Bruyne akan cergas bagi saingan Euro 2020, walaupun bintang Belgium itu mungkin tidak dapat beraksi dalam perlawanan pembukaan pertandingan tersebut.

Martinez mengesahkan perancang pasukannya itu akan tersedia bagi Kejohanan Eropah di sebalik mengalami kecederaan muka ketika kekalahan Manchester City dalam aksi final Liga Juara-Juara (UCL) kepada Chelsea.

De Bruyne mengalami patah hidung dan orbit kiri dalam pertembungan dengan Antonio Rudiger, dan jelas dalam kesusahan ketika dia meninggalkan padang di Porto.



Namun, setelah penilaian perubatan dan pembedahan kecil -- seperti yang dijelaskan oleh Martinez -- De Bruyne telah disahkan boleh beraksi bersama skuad Belgium mulai esok.

"Setelah melihat gambar, Kevin memerlukan sedikit pembedahan kecil dan yang telah berlaku hari ini, semuanya berjalan dengan sangat baik, sangat positif, jadi kami menantikan Kevin akan bersama pasukan esok, dan dia akan bersama pasukan untuk Euro," kata Martinez dalam sidang akhbar hari ini.

Menjelaskan prosedur, yang seharusnya membolehkan De Bruyne bermain tanpa perlu memakai topeng, Martinez berkata: "Saya bukan orang yang tepat untuk bercakap dalam istilah perubatan, hanya diperlukan untuk struktur jangka panjang soket matanya.

"Bukan jenis pembedahan yang dilakukan untuk struktur depan depan tulang sepenuhnya, itu hanya untuk memastikan dalam jangka panjang tidak ada masalah, tetapi bukan pembedahan seperti itu sehingga dia memerlukan pemulihan yang lama, hanya untuk memastikan kawasan itu lebih kuat, mengambil masa 20 minit, berjalan dengan baik dan jabatan perubatan benar-benar gembira.

"Dia benar-benar baik, dia bersemangat dan tidak sabar untuk naik ke lapangan. Ini bukan pembedahan yang menghentikan anda kembali melakukan aktiviti, sebaliknya, ia memberi anda peluang untuk tidak memerlukan perlindungan untuk bermain, jadi itu adalah berita yang sangat baik dari sudut itu dan ia telah dilakukan pada masa yang tepat untuk melihat Kevin terlibat dalam skuad.

"Jika ada yang mempercepat [kemunculannya kembali] kerana dia tidak memerlukan perlindungan. Kami percaya bahawa kawasan patah tulang, secara perubatan, dia bahkan dapat melakukan latihan tanpa topeng, jadi dalam proses perubatan, Anda perlu minum setiap hari, dan ketika bengkak turun, mereka sangat gembira.

"Kerana sokongan ini pada soket mata, strukturnya lebih kuat dari biasanya, jadi bukan di kawasan yang dia memerlukan topeng, tetapi mungkin dalam beberapa hari ke depan kita dapat meminta doktor untuk berbicara dengan lebih terperinci."

Namun, De Bruyne tidak mungkin beraksi dalam perlawanan pembukaan peringkat kumpulan Belgium menentang Russia 12 Jun ini.

"Kami selalu mengambil masa dia tidak terlibat dalam peralwanan pertama, saya tidak berfikir secara perubatan itu telah berubah, tetapi kami perlu menerimanya dari hari ke hari," tambah Martinez.

"Saya hanya dapat memberi anda garis masa yang jelas dan spesifik ketika pemain berlatih, ketika mereka berada di ruang rawatan dan dalam perawatan perubatan, mustahil untuk meletakkan garis waktu itu. Kami mempunyai 28 pemain lain yang telah bekerja dengan sangat baik."