Roberto Martinez mengesahkan duo Belgium yang cedera, Kevin De Bruyne dan Eden Hazard, tidak akan cergas sepenuhnya untuk aksi suku akhir Euro 2020 menentang Itali.

De Bruyne dipaksa keluar dalam separuh masa kedua ketika pasukannya menang 1-0 ke atas Portugal semalam, keputusan yang menyaksikan juara bertahan itu tersingkir dalam pusingan 16.

Pemain tengah Manchester City itu kelihatan berbalut dengan ais pada bahagian buku lalinya ketika menyaksikan perlawanan, di mana dia kemudian disertai oleh Hazard selepas pemain sayap Real Madrid itu mengalami kecederaan hamstring di penghujung permainan.

Martinez sedang membuat persiapan tanpa dua pemain tersebut menjelang pertemuan dengan Azzurri di Munich, namun masih lagi menaruh harapan untuk menurunkan pemain tersebut jika Belgium mara ke separuh akhir.


"Maklumat awal yang kami ada daripada staf perubatan adalah positif bagi kedua-duanya, mereka akan tetap bersama skuad dan mereka tidak mengalami kecederaan yang serius," kata Martinez kepada media semalam.

"Tetapi kami bersaing dengan masa dan sukar untuk melihat mereka cergas sepenuhnya. Kami perlu terus menilai dan berharap mereka kembali beraksi.

"Kami semua agak bimbang sebelum mendapat maklum balas daripada imbasan dan ia melegakan semua yang kini kami dapat berusaha untuk berusaha agar mereka kembali cergas."

Adik kepada Eden, Thorgan Hazard, menjaringkan gol tunggal ketika bertemu Portugal, membawa Belgium ke suku akhir buat dua kali berturut-turut.

Mereka tersingkir daripada peringkat yang sama edisi terdahulu, tewas kepada Wales pada 2016.