UKRAINE 0 AUSTRIA 1

Austria menewaskan Ukraine 1-0 di Bucharest awal pagi tadi untuk menamatkan saingan Kumpulan C selaku naib juara dan menempah pertemuan dengan Itali dalam pusingan 16 Euro 2020.

Hanya satu gol memisahkan kedua-dua pasukan dalam perlawanan ketiga itu tetapi ia membolehkan Austria memintas Ukraine untuk mengiringi Belanda ke pusingan kalah mati.

Gol Christoph Baumgartner dalam separuh masa pertama memastikan kemaraan pertama pasukan itu melepasi peringkat kumpulan Kejohanan Eropah dan mereka akan berkunjung ke Wembley untuk menentang Azzurri hujung minggu ini.

Austria menguasai permainan sejak awal permainan tetapi tidak dapat menemui penyudah sehinggalah sepakan sudut berbahaya daripada David Alaba mudah ditolak masuk Baumgartner bagi menewaskan penjaga gol, Georgi Buschan, pada minit ke-21.

Walaupun Ukraine masih berpeluang meneruskan kempen kali ini selaku salah satu daripada empat pasukan tempat ketiga terbaik, skuad kendalian Andriy Shevchenko itu kelihatan akan terkandas berdasarkan pungutan hanya tiga mata dan negatif perbezaan jaringan.