​Leonardo Bonucci menyifatkan kemenangan Itali dalam separuh akhir 2020 ke atas Sepanyol merupakan 'perlawanan paling sukar' dalam kariernya dan menggesa rakan sepasukan untuk melengkapkan tugas dengan menjulang gelaran.

The Azzurri mengatasi Sepanyol 4-2 menerusi penalti di Wembley awal pagi tadi selepas perlawanan berakhir 1-1 selepas tamat masa tambahan.

Alvaro Morata diperkenalkan sebagai pemain gantian menafikan jaringan pembukaan Federico Chiesa 10 minit sebelum tamat permainan, tetapi kegagalan penyerang itu dalam penalti ternyata menghukum pasukan.

Jorginho bertindak selaku penjaring gol kemenangan Itali dan mara ke final buat kali ketiga kejohanan itu sejak memenangi kejohanan itu pada 1968.



Ia menjadi satu-satunya kemenangan juara dunia empat kali itu dan pertahanan veteran, Bonucci, mahu menamatkan penantian 53 tahun bertemu England atau Denmark.

"Ini merupakan perlawanan paling sukar pernah saya hadapi," kata Bonucci, yang menyamai penampilan Gianluigi Buffon di pentas Kejuaraan Eropah, kepada RAI Sport.

"Saya mengucapkan tahniah kepada Sepanyol atas apa yang mereka tunjukkan, tetapi sekali lagi Itali menunjukkan semangat, tekad dan kemampuan untuk menempuh saat-saat sukar.

"Kemenangan yang membuatkan anda derita adalah yang paling menggembirakan.

"Kami semakin hampir, namun tidak boleh berpuas hati. Itali akan menampilkan keazaman yang untuk aksi final nanti."