Harry Kane mengatakan bahawa memenangi penghormatan peribadi adalah 'pahit manis' memandangkan menjuarai gelaran adalah keutamaannya selepas spekulasi mengenai masa depan penyerang Tottenham itu bergolak.

Kapten England itu dinobatkan sebagai pemain Liga Perdana Terbaik tahun ini dalam Anugerah Bolasepak London Selasa lalu.

Kane terus mempamerkan permainan terbaik di peringkat kelab dan negara, tetapi penyerang itu mengalami lebih banyak penderitaan ketika Manchester City mengalahkan Spurs 1-0 dalam aksi final Piala EFL Ahad lalu.

Penyerang prolifik berusia 27 tahun itu terus dikaitkan dengan perpindahan meninggalkan Spurs dan telah menyatakan bahawa dia akan mempertimbangkan masa depannya selepas Euro 2020.

"Anugerah individu adalah hebat, mereka merupakan pencapaian yang luar biasa," katanya.

"Namun matlamat sekarang sebagai pemain adalah memenangi piala bersama pasukan. Sejauh hebat penghargaan ini, saya ingin memenangi hadiah terbesar yang ditawarkan sebagai satu pasukan dan kami tidak begitu berjaya.

"Ini adalah salah satu daripadanya, sangat manis. Saya lebih suka memenangi piala bersama pasukan dan penghargaan ini. Ia adalah apa adanya. Saya dengan bangga memenanginya. Ini bermaksud musim yang baik, jadi saya baru sahaja mencuba dan meneruskan apa yang sedang saya lakukan."


Kane adalah penjaring gol terbanyak Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini dengan 21 gol selepas 30 perlawanan, dengan nisbah 125 minit setiap golnya lebih baik daripada yang dia capai dalam dua kempen sebelumnya.