ARSENAL 0 EVERTON 1

Mikel Arteta mendakwa protes penyokong terhadap pemilik Arsenal, Stan Kroenke, tidak bermain di fikiran barisan The Gunners ketika tewas 1-0 kepada Everton awal pagi tadi.


Lebih daripada seribu penyokong Arsenal berkumpul di luar Stadium Emirates menyuarakan perbezaan pendapat mereka mengenai peranan Kroenke dalam projek pemecahan menyertai Liga Super Eropah yang gagal.

Arsenal adalah salah satu daripada 12 anggota pendiri pertandingan sebelum mereka menarik diri Selasa lalu, meminta maaf dalam surat terbuka kepada penyokong.

Arteta mendedahkan pasukannya telah tiba lebih awal untuk mengelakkan tunjuk perasaan, tetapi mereka menghasilkan persembahan yang lemah di atas gol ketika penjaga gol, Bernd Leno menjaringkan gol sendiri sekaligus membenarkan Everton memperoleh tiga mata.



Ini adalah kekalahan pertama Liga Perdana Inggeris (EPL) Arsenal di tempat sendiri kandang kepada Everton sejak Januari 1996, mengakhiri 24 perlawanan tanpa kalah menentang Toffees di Emirates atau Old Trafford.

"Tidak, tidak," kata Arteta pada sidang media ketika ditanya apakah kekalahan itu dapat diturunkan pada tunjuk perasaan.

"Kami tahu itu berlaku dan kami tahu peminat kami ingin meluahkan perasaan kami. Kami membuat persiapan dengan mempertimbangkannya dan itu bukan alasan

"Kami masuk ke dalam stadium [awal]. Jelas, para pemain tahu apa yang berlaku, mereka semua berhubung dengan media sosial. Kami memberitahu mereka sebab mengapa mereka [peminat] berada di luar.

"Saya terdesak untuk mendapatkan kembali [peminat] kerana kami sangat memerlukannya. Kami mempunyai pasukan yang sangat muda yang harus mengalami emosi, keselamatan dan kepercayaan ketika anda merasakan orang anda betul-betul di belakang anda."

Arteta mendesak dewan dan peminat Arsenal untuk membina semula hubungan mereka, tetapi tidak menjawab pertanyaan yang berkaitan dengan panggilan untuk Kroenke pergi.

"Baiklah, saya rasa ini adalah hubungan yang harus disatukan dari kedua belah pihak," tambah Arteta.

"Sebilangan mungkin memberi beberapa peluang dan yang lain menunjukkan bahawa mereka ingin lebih dekat dengan mereka. Saya bercakap tentang apa pengalaman saya dan apa hubungan saya dan bagaimana mereka terlibat.

"Sekarang tantangan terbesar adalah membawa mereka ke stadium secepat mungkin, dan menunjukkan semangat, kebersamaan dan kesatuan dengan pasukan kerana pasukan sangat mendesak mereka untuk lebih dekat dengan kami."