Masa depan Harry Kane di Tottenham diselimuti keraguan dan bekas penyerang England, Alan Shearer, percaya bahawa sekarang atau tidak jika dia mahu pergi.

Kane tidak pernah malu menyatakan hasratnya untuk memenangi piala di Tottenham, dan menyebutnya sebagai "langkah seterusnya" ketika kelab berpindah ke stadium baru mereka dari White Hart Lane.

Spurs bermain dengan kemungkinan itu di bawah kendalian Mauricio Pochettino, menduduki tempat kedua pada musim Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2016-17 dan mara ke final Liga Juara-Juara (UCL) dua tahun kemudian.

Tetapi di bawah Jose Mourinho mereka mundur, dengan Spurs ketujuh di liga dan enam mata di belakang penghuni tangga keempat liga, West Ham, yang bermaksud mereka mungkin tidak akan layak beraksi dalam Liga Juara-Juara (UCL) musim hadapan.

Kane telah membuktikan dirinya sebagai salah satu penyerang terhebat sepanjang masa EPL, dengan hanya tujuh pemain lebih baik daripada 162 dihasilkannya.

Tetapi spekulasi media baru-baru ini menunjukkan Kane kehilangan kesabaran, dan Shearer - yang terkenal bergabung dengan Newcastle United berbanding ke Manchester United dalam mencari piala dan gagal memenanginya -- menganggap dia mungkin tidak mendapat peluang lain untuk membawa kariernya ke tahap berikutnya.

" Apa yang akan saya katakan ialah: jika dia akan pergi, musim panas ini adalah waktu terbaik atau tidak sama sekali.

"Harry berusia 28 tahun dalam tiga bulan dan inilah sebabnya saya fikir kita sedang menghampiri saat penting. Dia berada di puncaknya, seperti sebuah artikel yang sudah siap, jaminan mutlak untuk meledak jaringan di mana sahaja dia bermain dan bertentangan dengan perjudian, tetapi kelab membeli akan menginginkan tiga atau empat tahun terbaiknya sebagai balasan untuk apa yang pasti akan menjadi selangit dengan yuran perpindahannya. Inilah masanya. 12 bulan ke depan dan menjadi lebih sukar baginya.


"Satu fakta yang tidak dapat dipertikaikan adalah bahawa Harry berada di bawah kontrak bersama Tottenham selama tiga tahun lagi. Perjanjian enam tahun yang dia tandatangani pada bulan Jun 2018 adalah perniagaan yang hebat oleh Daniel Levy dan kelabnya.

"Ini mengikat aset mereka yang paling laku dan kini memberikan mereka lapisan perlindungan yang tebal. Saya tidak yakin ia sangat bagus untuk Harry, walaupun pemandangan di Spurs jauh lebih positif ketika itu.

"Intinya adalah bahawa Harry tidak lagi dapat mengatakan hal yang sama tentang memenangi Liga Perdana [seperti yang dia lakukan pada tahun 2018]. Adakah gambaran akan berubah di Spurs jika Mourinho pergi? Mungkin.

"Seperti yang ditunjukkan oleh Leicester City dan West Ham, tempat di empat teratas terbuka untuk kelab-kelab yang mendapatkan semuanya dengan betul, tetapi dari segi lebih dari itu? Spurs kelihatan jauh. Dan itu membawa kembali kepada persoalan yang sama: cukup? "