Brad Friedel berpendapat Jurgen Klinsmann boleh menjadi pilihan yang baik untuk menggantikan Jose Mourinho tetapi mengatakan tidak penting bagi 'bekas pemain Tottenham' untuk mengambil tugas itu.

Mourinho dipecat sebagai ketua jurulatih Isnin lalu selepas hanya 17 bulan setelah menggantikan Mauricio Pochettino di kelab Liga Perdana Inggeris (EPL) itu.

Ryan Mason akan dilantik sebagai bos sementara sehingga akhir musim kerana hierarki Spurs sedang memikirkan bagi mendapatkan pengendali tetap.

Bekas penyerang Tottenham Klinsmann menyatakan 'apa saja yang mungkin berlaku' minggu ini ketika ditanya apakah ada kemungkinan dia dapat mengambil alih kerusi panas itu.

Friedel mencadangkan Klinsmann dapat menjadi pesaing yang perlu dipertimbangkan Spurs dan berpendapat Mason dapat mempertaruhkan tuntutannya dengan penamat yang cemerlang musim ini, tetapi mereka tidak memerlukan pengendali seterusnya yang mempunyai hubungan dengan kelab itu.


"Lihat betapa berjayanya Mauricio [Pochettino] dengan Daniel [ketua Spurs Levy]. Jadi saya rasa anda tidak perlu mengetahui kelab ini.

"Saya bekerja dengan pasukan kebangsaan muda di bawah Jurgen ketika saya menjadi ketua jurulatih bawah 19-an dan dia adalah ketua jurulatih pasukan senior. Dan dia sangat bagus. Dia sangat setia kepada kakitangannya dan dia mengetahui kelab.

"Saya rasa yang penting dalam dan menguruskan Tottenham adalah hubungan anda dengan Daniel Levy. Dia adalah perunding yang keras dan cerdas. Tidak ada keraguan mengenainya. Tetapi dia seorang perunding yang jujur, dan dia sangat tepat pada waktu.

"Dan hanya kerana dia adalah perunding yang sukar, tidak bermaksud dia orang yang buruk untuk mengendalikan kelab bola sepak -- mungkin sebaliknya.

"Adakah perlu, adakah harus mendapatkan individu yang pernah berkerjasama dengan Tottenham? Tidak, saya rasa apa yang lebih penting adalah orang yang dapat menavigasi dalam urusannya dengan Daniel.

"Itu sangat penting, tetapi Mauricio sangat baik dalam hal itu. Tetapi dia mempunyai staf sokongan yang luar biasa.

"Jadi apa yang akan saya katakan adalah ini -- sesiapa sahaja yang mengambil tugas itu, anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk berjaya.

"Saya turut berpandangan bahawa Mason akan membuat tugas yang baik bersama Spurs, dia seorang yang sangat mengenali pasukan dan pemain, sudah tentu dia memiliki perancangan yang terbaik untuk pasukan."

Tottenham bertemu Manchester City dalam final Piala EFL di Wembley malam ini.