Luis Enrique mempertahan persembahan Alvaro Morata setelah seri tanpa jaringan dengan Portugal yang menyaksikan penampilan debut Aymeric Laporte cukup mengagumkan pengendali Sepanyol itu menjelang Euro 2020.

Pemenang edisi 2012 gagal menembusi penyandang juara ketika dua negara itu bertemu dalam aksi persahabatan menjadi sebahagian daripada persiapan menjelang kejohanan yang bakal bermula.

Bagaimanapun, Sepanyol menyaksikan Morata gagal melunaskan peluang terhidang Wanda Metropolitano, percubaannya melewati palang gol.

Ia merupakan satu daripada empat percubaan penyerang itu, di mana salah satu boleh menemui sasaran. Bagaimanapun, dia telah melakukan dua hantaran penting sebalik kegagalannya itu, jurulatihnya lebih daripada gembira apa yang telah dipamerkan pemainnya itu.

"Saya tidak bimbang mengenainya," kata Luis Enrique ketika ditanya mengenai pemain berusia 28 tahun itu.

"Persembahanterakhir menyaksikan Morata cuba untuk memberikan tekanan kepada pasukan lawan. Dia selalu menjejaskan permainan Portugal, melakukan tugas yang luar biasa, dan pada minit ke-90 dia dapat melakukan percubaan sejauh 40 meter, berjaya memperbodohkan penjaga gol dan namun tidak bernasib baik apabila sekadar terkena palang gol.

"Saya rasa itu sesuatu yang harus dipuji. Saya telah melihatnya dengan baik daripada segi moralnya, dia sudah terbiasa dengan kritikan itu."


Laporte jelas merupakan salah satu perkara positif untuk Sepanyol, pemain pertahanan Manchester City itu yang bergabung dengan Pau Torres dan membuatkan Cristiano Ronaldo senyap sepanjang perlawanan.

Setelah Portugal melakukan satu percubaan tepat sasaran sepanjang perlawanan, Luis Enrique berkata: "Saya telah melihatnya seperti yang diharapkan, sangat bagus. Adalah tidak biasa dan normal untuk memiliki dua pemain pertahanan tengah kiri.

"Namun mereka telah menampilkan permainan cemerlang, mendominasi di udara, melakukan hantaran dengan baik, memberikan tekanan kepada penyerang Portugal, cukup baik sekali."